Orgabio rancang naikkan harga jualan ke tahap maksimum bagi tampung kenaikan harga bahan mentah | DagangNews Skip to main content

Orgabio rancang naikkan harga jualan ke tahap maksimum bagi tampung kenaikan harga bahan mentah

KUALA LUMPUR 5 Julai - Orgabio Holdings Berhad merancang untuk meningkatkan harga jualan ke tahap maksimum bagi menangani kesan kenaikan harga bahan mentah serta kos pembungkusan selain memperbaiki margin keuntungan kasar syarikat.

 

Pengeluar minuman segera pracampuran itu telah mula menyalurkan peningkatan kos bahan kepada pelanggannya dengan menaikkan harga jualan secara beransur-ansur.

 

Ketua Pegawai Eksekutif Orgabio, Ean Yong Hien Voon berkata, salah satu bahan yang paling penting ialah krimer bukan tenusu yang telah meningkat lebih daripada 40% berbanding tahun lepas.

 

"Kami telah mula menyalurkan kos secara beransur-ansur kepada pelanggan kami. Kami perlu memaklumkan kepada pelanggan kerana kami mempunyai kontrak dan kebiasaannya dengan notis tiga bulan, untuk kenaikan harga.

 

"Kami cuba sedaya upaya untuk menaikkan harga jualan sebanyak 100%, tetapi kenaikan harga adalah atas persetujuan bersama," katanya selepas penyenaraian Orgabio di Pasaran ACE, hari ini.

 

Orgabio, yang dibuka pada premium 16.13% berbanding harga tawaran awam permulaannya sebanyak 31 sen, menyasarkan untuk mengembangkan asas pelanggannya dalam segmen jualan langsung dan jualan eksport dengan pengembangan kapasiti.

 

Timbalan Pengerusi Eksekutif Orgabio, Datuk Ean Yong Tin Sin berkata, kumpulan itu berhasrat untuk mengembangkan lagi asas pelanggannya dalam segmen jualan langsung bagi mendapatkan lebih banyak syarikat jualan langsung tempatan dan luar negara melalui pendekatan terus dan rujukan daripada pelanggan sedia ada, pembekal dan rakan perniagaan lain.

 

"Syarikat jualan langsung mampu memberikan kami jumlah pembuatan yang tinggi yang seterusnya akan meningkatkan pertumbuhan prestasi kewangan kami dan kemampanan kumpulan kami.

 

"Jualan kami kepada syarikat jualan langsung untuk empat tahun kewangan sebelum ini menyumbang antara 61.4% dan 80.6% kepada hasil kumpulan kami. Pada 17 Mei 2022, kami mempunyai sembilan syarikat jualan langsung tempatan sebagai pelanggan kami," katanya.

 

Tin Sin berkata, Orgabio menyasarkan untuk membina kilang baharu dan membeli jentera baharu untuk menyokong dan meningkatkan kecekapan aktiviti pembuatan sedia ada serta meningkatkan kapasiti pengeluarannya.

 

Kilang baharu di Semenyih, yang dijangka beroperasi pada Ogos 2023 akan meningkatkan kapasiti Orgabio kepada 230 juta sachet setahun. 

 

"Kami juga berhasrat untuk mengembangkan lagi pasaran eksport kami melalui pelbagai aktiviti pemasaran seperti penyertaan dalam pameran dan pameran perdagangan luar negara, pendekatan dan rujukan terus dan pemasaran digital," katanya.

 

Pasaran eksport Orgabio termasuk Singapura, China, Papua New Guinea, Emiriah Arab Bersatu, Hong Kong, Trinidad dan Tobago, Jepun, Myanmar, Rusia, Taiwan, India dan Australia. - DagangNews.com