P.A. Resources catat lonjakan untung bersih 4 kali ganda kepada RM13.3 juta pada 4QFY24 | DagangNews Skip to main content

P.A. Resources catat lonjakan untung bersih 4 kali ganda kepada RM13.3 juta pada 4QFY24

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 28 Ogos - P.A. Resources Bhd mencatatkan peningkatan untung bersih sebanyak 4 kali ganda pada suku keempat berkahir 30 Jun 2024 (4QFY24) kepada RM13.3 juta berbanding RM3.3 juta pada tahun sebelumnya hasil margin yang lebih baik serta cukai yang lebih rendah.

 

Kumpulan itu berkata, hasil bagi suku tersebut melonjak sebanyak 40% kepada RM146.8 juta berbanding RM104.5 juta pada 4QFY23.

 

Katanya, keputusan itu sebahagian besarnya didorong oleh pengembangan kapasiti yang membolehkan untuk memenuhi permintaan pelanggan yang lebih tinggi.

 

Inisiatif pengembangan kapasiti itu meletakkan kumpulan secara strategik bagi memanfaatkan peluang masa depan dan mengukuhkan lagi kedudukan mereka dalam pasaran.

 

"Dengan pengembangan kapasiti pengeluaran baru-baru ini, kumpulan berjaya memperkenalkan produk jenama dalaman, tiang penuaian aluminium, pada suku ini.

 

pa resources
Tan Sri Lau Kuan Kam

 

"Produk itu mempunyai potensi pasaran untuk P.A., terutamanya memandangkan kedudukan Malaysia yang menonjol sebagai salah satu pengeluar dan pengeksport minyak sawit terkemuka dunia," katanya.

 

Bagi tahun kewangan berakhir 30 Jun 2024 (FY24) untung bersih kumpulan itu meningkat kepada RM45.7 juta berbanding RM31.3 juta disokong hasil sebanyak RM564.6 juta berbanding RM461.5 juta pada FY23.

 

Pengarah Urusan Kumpulan P.A. Resources, Tan Sri Lau Kuan Kam berkata, kumpulan telah menunjukkan pertumbuhan konsisten sejak beberapa tahun lalu dan FY24 terus menunjukkan trend positif terhadap cabaran ekonomi global.

 

Beliau berkata, kumpulan itu berjaya melepasi pendapatan RM500 juta dan mendapatkan kontrak terbesar bernilai RM1.1 bilion daripada First Solar. 

 

"Selain itu, kami telah meningkatkan pengeluaran pengeluaran kami dan komited untuk mengembangkan lagi kapasiti kami.”

 

"Memandang ke hadapan, pemerolehan tanah perindustrian dan pembinaan kilang baharu, yang ditetapkan untuk memulakan pengeluaran pada tahun-tahun akan datang, akan meningkatkan kapasiti pengeluaran kami dengan ketara dan mempelbagaikan aliran hasil kami merentasi pelbagai sektor yang lebih luas," katanya.- DagangNews.com