Pecca percepatkan pertumbuhan dengan teroka pasaran kereta terbesar Indonesia | DagangNews Skip to main content

Pecca percepatkan pertumbuhan dengan teroka pasaran kereta terbesar Indonesia

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 1 Nov - Pembuat upholsteri kulit automotif, Pecca Group Berhad (Pecca) akan membuat kemunculan sulung secara fizikal di pasaran Indonesia, salah satu pasaran automotif terbesar di Asia Tenggara. 

 

Dengan mengambil alih pengeluar sarung tempat duduk kereta yang mapan di Indonesia, Pecca bersedia untuk meraih akses segera pasaran dan tempahan yang kukuh, seumpama seperti Kumpulan menggandakan kapasiti pengeluarannya menjelang akhir 2023.

 

Pecca telah mengumumkan hasratnya untuk memperoleh 80% pegangan dalam PT Gemilang Maju Kencana (GMK), sebuah syarikat yang dikaitkan dengan Kumpulan Syarikat MPI Indonesia, untuk IDR 6.4 bilion (RM1.92 juta pada kadar pertukaran 0.0003). 

 

Selepas pengambilalihan, GMK juga meninjau memperoleh sokongan perniagaan dan teknikal daripada Pengasas MPI, Lim See Poh untuk mengembangkan kehadiran.

 

Pada 31 Oktober 2022, Pecca melalui anak syarikatnya, Pecca Leather Sdn Bhd telah menandatangani memorandum persefahaman (MoU) dengan pemegang saham sedia ada GMK,  PT Multi Berjaya Asindo (61%), CSC Automotive Sdn Bhd (22%), Tan Kim Cheang (16%) dan Herny Pramana (1%) untuk memperoleh 80% kepentingan ekuiti dalam GMK. 

 

Sementara itu, Herny akan meningkatkan pegangan sahamnya dalam GMK kepada 10%, dan Neo Hwee Leong akan memperoleh baki 10%.

 

Neo ialah Pengurus Besar GMK, manakala Herny adalah Ketua Jabatan Kewangan. Menurut MoU tersebut, Pecca, Neo dan Herny akan menandatangani perjanjian jual beli untuk melengkapkan transaksi.

 

 

pecca
                                        Foo Ken Nee

 

 

Di samping itu, apabila selesai penjualan saham, terbitan saham baharu dalam GMK akan dilaksanakan bagi membolehkan Pecca, Neo dan Herny menyuntik dana ke dalam syarikat sasaran untuk tujuan modal kerja. 

 

Pecca dijangka menyuntik IDR 2.4 bilion (RM726,000 pada kadar pertukaran 0.0003) daripada jumlah suntikan IDR 3 bilion. Neo dan Herny akan menyuntik baki IDR 600 juta, dibahagikan sama rata antara mereka.

 

Ketua Pegawai Eksekutif Pecca, Foo Ken Nee berkata, Indonesia dijangka menjadi enjin pertumbuhan penting bagi Pecca sambil mereka berusaha untuk meluaskan kehadiran asing dalam sarung kerusi upholsteri dalam industri automotif. 

 

Beliau berkata, pihaknya akan mempunyai jejak fizikal dalam negara ini dan boleh meningkatkan pertumbuhan masa depan mereka kerana Indonesia menjual lebih banyak kereta berbanding pasaran Asia Tenggara yang lain. 

 

"Berdasarkan data pasaran, jualan kenderaan Indonesia bagi tempoh Januari hingga Ogos 2022 ialah sebanyak 658,232 unit, jauh mengatasi Thailand 559,537 unit dan Malaysia 447,209 unit dalam tempoh yang sama.

 

"Ini bermakna terdapat peluang besar untuk pembuat upholsteri automotif seperti Pecca di Indonesia. Malah, dengan lebih 20 tahun kekayaan dan pengalaman luas dalam kepakaran upholsteri yang luas, kami menawarkan pelbagai produk, reka bentuk, dan campuran bahan untuk dipadankan kepada keperluan pasaran. 

 

"Pecca mempunyai kelebihan daya saing dalam memperoleh pesanan baru dengan pelanggan baru dalam pasaran Indonesia. Kehadiran GMK yang mantap dalam pasaran akan membantu Pecca utnuk percepatkan kehadirannya dalam industri yang berdaya saing ini," katanya dalam satu kenyataan hari ini.  

 

Penerokaan Pecca ke Indonesia mula terbentuk di tengah-tengah usaha Kumpulan untuk menggandakan kapasiti pengeluarannya kepada 40,000 hingga 50,000 sarung kerusi sebulan menjelang akhir 2023. - DagangNews.com