Peguam Negara patut telus dalam isu pemberhentian pendakwaan terhadap individu berprofil tinggi, kata C4 Centre  | DagangNews Skip to main content

Peguam Negara patut telus dalam isu pemberhentian pendakwaan terhadap individu berprofil tinggi, kata C4 Centre 

Peguam Negara Datuk Ahmad Terrirudin Mohd Salleh
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 16 Jan - Peguam Negara (AG) harus komited dengan ketelusan penuh, khususnya dalam kes pendakwaan jenayah berprofil tinggi di mana pertuduhan dihentikan, kata Pusat Membanteras Rasuah dan Kronisme (C4 Centre).

 

Badan tersebut juga menyeru kerajaan untuk mempercepatkan pemisahan pejabat AG dan pendakwa raya.

 

“Selaras dengan pengasingan pejabat AG dan pendakwa raya, kerajaan harus merangka garis panduan pendakwaan untuk mengemudi tingkah laku pendakwa dengan cara yang adil dan seragam.

 

"Ketiadaan garis panduan jelas yang mengawal budi bicara pendakwaan, langkah alternatif seperti penerbitan alasan adalah penting untuk memastikan keyakinan orang ramai," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

 

C4 membuat kenyataan ini sebagai menjawab kenyataan AG Datuk Ahmad Terrirudin Mohd Salleh semalam bahawa Jabatan Peguam Negara tidak perlu memaklumkan kepada orang ramai mengenai keputusannya untuk menghentikan pertuduhan terhadap orang yang dituduh.

 

Ahmad Terrirudin berkata kuasa untuk memulakan atau menghentikan sesuatu kes adalah di bawah budi bicara pendakwa raya, seperti yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.


 

c4

 


C4 berkata orang ramai mesti yakin bahawa semua orang akan menerima layanan yang sama tanpa mengira status mereka.

 

Ia berkata apabila keputusan bercanggah dengan prinsip perlembagaan ini di bawah Perkara 8, AG dan pendakwa raya harus memberikan alasan terperinci untuk mewajarkan tindakan mereka.

 

C4 menyatakan kebimbangan terhadap pendirian AG, memetik contoh sejak beberapa tahun lalu di mana pertuduhan terhadap individu yang mempunyai kaitan dengan politik telah ditarik balik tanpa penjelasan yang mencukupi.

 

Badan itu merujuk pembebasan bekas Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng yang melepas tanpa membebaskan (DNAA) dan pembebasan bekas Ketua Menteri Sabah Tan Sri Musa Aman atas tuduhan rasuah.

 

"Permohonan berjaya baru-baru ini untuk DNAA dalam perbicaraan Yayasan Akalbudi Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, di mana alasan untuk menyokong permohonan itu hanya dikeluarkan berikutan bantahan orang ramai," katanya.

 

Ia menegaskan bahawa AG menolak sebarang kewajipan untuk memberikan alasan bercanggah dengan prinsip teras ketelusan dan tadbir urus yang baik.

 

Pendekatan ini katanya, menimbulkan kebimbangan mengenai pelaksanaan budi bicara pendakwaan di bawah kepimpinannya untuk bergerak ke hadapan.

 

C4 berkata, AG dilantik berdasarkan nasihat perdana menteri dan secara automatik bertindak sebagai pendakwa raya, dan ini mencadangkan bahawa keputusan mengenai pendakwaan mungkin dipengaruhi oleh pertimbangan politik untuk tokoh politik utama.- DagangNews.com