Pelabur asing kembali beli RM5.4 bilion bon Malaysia pada November selepas empat bulan menjual – Kenanga Research | DagangNews Skip to main content

Pelabur asing kembali beli RM5.4 bilion bon Malaysia pada November selepas empat bulan menjual – Kenanga Research

Oleh DIYANA ISAMUDIN

KUALA LUMPUR 12 Dis - Pelabur asing menjadi pembeli bersih sekuriti hutang Malaysia pada November berjumlah RM5.4 bilion, buat kali pertama dalam tempoh empat bulan, kata Kenanga Research.

 

Oleh itu, jumlah pegangan hutang asing meningkat kepada RM272.6 bilion dalam November daripada RM267.2 bilion pada Oktober, dengan bahagiannya kepada jumlah hutang terkumpul meningkat kepada paras tertinggi tiga bulan sebanyak 13.8% berbanding 13.5% bagi Oktober.

 

Firma penyelidikan itu berkata selera risiko yang semakin meningkat dalam kalangan pelabur untuk aset pasaran baharu muncul, didorong oleh prestasi rendah dalam petunjuk makroekonomi Amerika Syarikat (AS) dan isyarat kurang agresif Rizab Persekutuan AS (Fed), menyebabkan peningkatan permintaan untuk bon Malaysia.

 

Selain itu, firma tersebut berkata keputusan Bank Negara Malaysia (BNM) mengekalkan kadar dasar semalaman (OPR) pada 3%, berserta perbezaan hasil bon 10 tahun Malaysia-AS yang lebih sempit telah meningkatkan minat pelabur asing.

 

“Pelabur mungkin terus meningkatkan pendedahan portfolio mereka kepada hutang Malaysia dalam jangka terdekat hingga sederhana bagi memanfaatkan pulangan bawaan dan potensi peningkatan modal.

 

“Strategi tersebut amat menarik memandangkan kami yakin terhadap prospek ringgit dan jangkaan bahawa BNM mungkin mengekalkan OPR untuk 12 hingga 15 bulan akan datang,” katanya dalam nota penyelidikannya.

 

Menurut Kenanga Research, aliran masuk dalam November dipacu oleh kemasukan pelaburan dalam Sekuriti Kerajaan Malaysia (MGS), Terbitan Pelaburan Kerajaan (GII) dan Bil Perbendaharaan Malaysia (MTB)

 

MGS berjumlah RM3.3 bilion pada bulan dalam tinjauan, kembali kepada aliran masuk berikutan kejatuhan mendadak dalam hasil bon AS, meningkatkan bahagian pegangan asing kepada paras tertinggi dua bulan sebanyak 35%.

 

Sementara itu, GII sebanyak RM2.2 bilion merupakan aliran masuk tertinggi dalam tempoh lima bulan, di mana bahagian pegangan asing meningkat kepada 10%, manakala MTB bernilai RM600 juta memandangkan terdapat permintaan berterusan daripada pelabur asing, dengan bahagian pegangan asing melonjak kepada 34.4%.

 

Bagi pasaran ekuiti Malaysia pula, Kenanga Research berkata pelabur asing kembali sebagai pembeli bersih dengan jumlah RM1.6 bilion, angka terbesarnya dalam 15 bulan, selepas mencatat aliran keluar empat bulan berturut-turut.

 

“Bursa Malaysia menyaksikan aliran masuk besar daripada sektor utiliti dan penjagaan kesihatan, yang mengatasi aliran keluar berturut-turut daripada sektor produk dan perkhidmatan pengguna.

 

“Peralihan ini boleh dikaitkan terutamanya dengan keyakinan kukuh pasaran bahawa Fed telah mencapai kemuncak kitaran peningkatan kadarnya,” tambah firma itu.  - DagangNews.com