Pelantikan Sultan Johor sebagai Agong ke-17 pemangkin sentimen positif pelabur di dalam sektor hartanah dan infrastruktur | DagangNews Skip to main content

Pelantikan Sultan Johor sebagai Agong ke-17 pemangkin sentimen positif pelabur di dalam sektor hartanah dan infrastruktur

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 15 Jan - Pelantikan Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar sebagai Yang di-Pertuan Agong ke-17, disifatkan menjadi satu daripada pemangkin memperkasa semula pembangunan infrastruktur dan hartanah, khususnya di Johor.

 

Firma penyelidikan ekonomi, AmInvest Research berkata, faktor Agong baharu yang bakal memulakan tugas baginda pada 31 Januari ini, menyemarakkan sentimen positif pelabur bagi kedua-dua sektor tersebut, khususnya dalam pelaksanaan semula projek HSR Malaysia-Singapura.

 

Menurutnya, syarikat-syarikat yang berpotensi meraih laba ialah YTL Corp, Gamuda, IJM Corp, Sunway Construction, MRCB, MMC Corp, WCT Holdings dan Berjaya Corp.

 

"Untuk projek berskala besar, kami menjangkakan kerajaan persekutuan dan negeri terlibat dalam proses pengambilan tanah yang panjang dan kompleks. Tanah sekitar mungkin dikomersialkan untuk membiayai sebahagian kos pembinaan kereta api, stesen dan kemudahan.

 

"Walau bagaimanapun, kami tidak menolak halangan dan semakan lanjut kepada cadangan selama beberapa dekad ini, yang mungkin mempunyai penjajaran semula laluan tambahan sebelum kerajaan mencapai keputusan pelaburan muktamad dengan latar belakang peningkatan kos pembinaan.

 

"Oleh itu, buat masa ini, kami tidak mengambil kira dalam projek ini untuk mana-mana andaian penambahan buku pesanan syarikat dalam liputan kami sementara menunggu penjelasan yang lebih jelas daripada pihak berkuasa," kata AmInvest dalam nota hari ini. 

 

Firma penyelidikan itu menaikkan nilai saksama ke atas saham syarikat SunCon, WCT dan Econpile.


 

hikayat

 


"Berlatarbelakangkan peningkatan optimisme buku pesanan dan jangkaan untuk pelancaran infrastruktur yang dipercepatkan semula, kami telah menaikkan FV Sunway Construction (SunCon) kepada RM2.66/saham (daripada RM2.17/saham sebelumnya), ditambat kepada PE FY24F yang lebih tinggi sebanyak 20x, 0.5 sisihan piawai melebihi purata 5 tahun sebanyak 18x.

 

"Begitu juga, kami telah menaikkan FV WCT kepada RM0.59/saham (daripada RM0.44/saham sebelumnya) berdasarkan FY24F P/E sebanyak 16x, berhampiran purata untuk saham pembinaan bermodal besar.

 

"Untuk Econpile, kami telah menaikkan FVnya kepada RM0.28/saham (daripada RM0.12/saham) dengan kembali kepada nilai buku FY24F memandangkan kerugiannya yang berlarutan disebabkan oleh kos operasi yang tinggi," kata AmInvest.

 

AmInvest mengulangi penarafan OVERWEIGHT ke atas sektor pembinaan dan hartanah, berdasarkan pemulihan aliran kerja yang bertenaga semula pada 1H2024 yang disokong oleh kerajaan yang stabil dan margin operasi yang bertambah baik yang dimangkinkan lagi oleh pekerjaan luar negara yang prolifik.


 

gamuda

 


AmInvest juga menetapkan penarafan teratas terhadap kaunter Gamuda (RV: RM6.73) memandangkan keupayaannya yang terbukti berjaya menembusi pasaran luar negara baharu untuk mendapatkan tender terbuka di Australia, Taiwan dan Singapura.

 

Sehingga kini, Gamuda adalah satu-satunya kontraktor Malaysia yang memperoleh tender utama di Australia dan Taiwan.

 

"Di antara 6 saham pembinaan dalam liputan kami, Gamuda mempunyai buku pesanan terbesar sebanyak RM26 bilion – 67% daripada gabungan RM41 bilion, 4.9x RM5.3 bilion SunCon dan RM4.5 bilion IJM Corp 5.8x.

 

"Kami juga menyukai SunCon (FV: RM2.66) dengan potensi kemenangan pekerjaan daripada pemuktamadkan loji janakuasa arang batu Vietnam, pembinaan gudang/pusat data dan kerja bangunan dalaman daripada syarikat dalam kumpulan Sunway, terutamanya pusat perubatan.- DagangNews.com