Pemimpin belia di ASEAN teroka cara perkasakan rantau ini dengan penyelesaian mampan untuk masa hadapan | DagangNews Skip to main content

Pemimpin belia di ASEAN teroka cara perkasakan rantau ini dengan penyelesaian mampan untuk masa hadapan

PESERTA Felo Belia ASEAN mempelajari mengenai serangga yang ditukar daripada sisa makanan menjadi biobahan bernilai tinggi bagi kegunaan industri semasa melawat syarikat biotek baharu bermula, Insectta di Singapura baru-baru ini.

 

 

SINGAPURA 2 Nov – Lebih daripada 30 pemimpin belia ASEAN telah berkongsi pandangan mereka bersama Timbalan Setiausaha Agung ASEAN tentang perkara yang boleh dilakukan oleh golongan muda untuk membantu memajukan rantau ini secara mampan.

 

Para belia tersebut – kesemuanya peserta ASEAN Youth Fellowship (AYF) - berkumpul di Singapura dari 27 hingga 31 Oktober lalu, untuk edisi ketiga program itu, anjuran Yayasan Antarabangsa Singapura (SIF) dan Majlis Belia Kebangsaan Singapura (NYC).

 

Cadangan mereka mengenai peranan belia merupakan sebuah tindak balas kepada Kenyataan Pemimpin ASEAN dari Sidang Kemuncak ASEAN ke-38/39.

 

Kenyataan tersebut menekankan kepentingan perpaduan untuk menggalakkan pembangunan sub-serantau ASEAN, terutamanya untuk merapatkan jurang pembangunan, meningkatkan daya saing dan kesinambungan serantau ASEAN, dan memastikan segala pembangunan kekal mampan dan terangkum.

 

Ia juga menekankan keperluan untuk meningkatkan peranan belia untuk merealisasikan matlamat, dan memastikan mereka bersedia untuk bertindak balas terhadap cabaran global yang kompleks.

 

Mencerminkan suara kolektif sebagai belia ASEAN, para Felo mencadangkan perwakilan dan perundingan belia yang lebih banyak dalam penggubalan dasar.

 

Mereka juga mencadangkan cara untuk menyokong pertumbuhan perniagaan yang mampan, yang melengkapkan rangka kerja ekonomi rantau ini, dan memulakan bab belia ASEAN untuk memudahkan peluang perkongsian pengetahuan dan kerjasama merentasi sempadan, terutamanya dalam bidang pemerkasaan belia, bimbingan, keselamatan manusia, teknologi digital dan tenaga rendah karbon.

 

Selaras dengan tema AYF, “Membina Masa Hadapan Mampan, Bersama”, cadangan-cadangan tersebut tertumpu kepada pemerkasaan ASEAN untuk masa hadapan, pembinaan daya tahan kolektif dan pemanfaatan penyelesaian digital untuk kemajuan global yang mampan.

 

Sepanjang tempoh lima hari, 33 orang Felo mengambil bahagian dalam satu siri dialog yang meneroka inovasi dalam pengurusan kesihatan awam, piawaian Alam Sekitar, Sosial dan Tadbir Urus (ESG), perkongsian dalam kalangan komuniti ASEAN, dan peranan yang boleh dimainkan oleh belia untuk memperkasakan suara penuh impak secara bertanggungjawab dalam membina masa hadapan yang mampan.

 

 

asean

 

 

Para Felo mempunyai peluang untuk berinteraksi dengan pemimpin pemikiran terhormat dan pemegang jawatan awam, termasuk Timbalan Setiausaha Agung ASEAN, Tran Duc Binh, yang berkongsi pandangannya mengenai kepentingan memupuk identiti ASEAN, pemerkasaan belia dalam agenda pembangunan ASEAN, dan merapatkan hubungan rakyat di kalangan belia ASEAN.

 

Para Felo juga melawat Makmal Kehidupan Lestari (SL2), ladang suria terapung Sembcorp Tengeh, EWR2, sebuah loji kitar semula e-buangan automatik, dan Insectta, ladang serangga bandar pertama Singapura yang memelihara lalat askar hitam untuk membantu mengubah sisa makanan menjadi biobahan untuk kegunaan industri, sebagai sebahagian daripada lawatan lapangan mereka.

 

Lawatan sambil belajar ini memberikan para Felo pandangan mengenai inovasi sosial, transformasi tenaga, dan teknologi makanan dan pertanian di Singapura.

 

 

asean

 

 

Program AYF juga memberikan para peserta peluang untuk berkongsi pengalaman, membina hubungan dan menjadi sebahagian daripada rangkaian pemimpin muda ASEAN yang boleh memangkin perubahan positif di rantau ini.

 

Kohort terbaharu Felo AYF menyertai rangkaian alumni seramai 79 orang. Mereka terdiri daripada pemimpin belia generasi akan datang daripada sektor awam, swasta dan rakyat yang menetap di Singapura. Mereka telah dicalonkan dan dirujuk melalui pelbagai organisasi rakan kongsi yang bekerjasama rapat dengan NYC dan SIF dalam bidang termasuk pembangunan kepimpinan belia dan kerjasama serantau.

 

Para felo dikenal pasti untuk mempunyai potensi untuk menjawat jawatan kepimpinan terkemuka dan seterusnya menyumbang kepada pembangunan rantau. – DagangNews.com