Pendapatan IHH Healthcare pada 2HFY24 dijangka meningkat didorong lonjakan permintaan sektor penjagaan kesihatan | DagangNews Skip to main content

Pendapatan IHH Healthcare pada 2HFY24 dijangka meningkat didorong lonjakan permintaan sektor penjagaan kesihatan

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 3 Sept - Pendapatan IHH Healthcare Bhd dijangka meningkat didorong lonjakan permintaan dalam sektor penjagaan kesihatan pada separuh kedua tahun kewangan 2024 (2HFY24), kata Kenanga Research.

 

Firma penyelidikan itu mengekalkan ramalan pendapatannya untuk penyedia penjagaan kesihatan dan telah melancarkan asas penilaiannya dari FY24 kepada FY25, berikutan keputusan 1HFY24 yang memenuhi jangkaan pada 46%.

 

"Untung bersih teras 1HFY24 meningkat 30% dari tahun ke tahun, didorong oleh intensiti hasil, hasil yang lebih baik dan cukai yang lebih rendah.

 

"Kami menjangkakan momentum pendapatannya akan dipercepatkan, disokong oleh intesiti hasil dan permintaan yang meningkat pada 2HFY24," katanya dalam satu n ota kajian, hari ini.

 

Kenanga Research berkata, pelabur kini perlu memberi tumpuan kepada pemangkin pendapatan pada FY24, seperti kehadiran semula pesakit asing di Turkiye dan menyelesaikan isu kekurangan jururawat di Singapura dan Malaysia.

 

Firma penyelidikan itu berkata, kumpulan itu menyaksikan peningkatan margin daripada pelupusan aset berprestasi rendah dan kehadiran semula pesakit dari Asia Barat dan Asia Tengah ke India.

 

Ia menjangkakan pendapatan kumpulan bagi setiap pesakit dalam pertumbuhan 12% hingga 16% tahun ini, manakala pertumbuhan pemprosesan pesakit dalam sekitar 9% dan kadar penghunian katil (BOR) antara 65% hingga 73% untuk hospitalnya di Malaysia, Singapura, India dan Türkiye.

 

"Kami percaya faktor pertumbuhan utama untuk pertambahan pesakit dalam dan BOR adalah intensiti hasil daripada campuran kes dengan kes yang lebih serius serta pelancong perubatan, penambahan katil baharu, yang sebelum ini dikekang oleh kekurangan kakitangan.

 

"Kami menjangkakan prestasi yang mampan di Malaysia, manakala kekurangan kakitangan di Singapura telah diselesaikan," katanya.

 

Firma penyelidikan itu mengekalkan saranan 'outperform' dengan harga sasaran (TP) lebih tinggi RM7.73 sesaham berbanding RM7.00.- DagangNews.com