Pengerusi LBS Bina, Tan Sri Ir Lim Hock San dianugerah ijazah kedoktoran kehormat UNITAR | DagangNews Skip to main content

Pengerusi LBS Bina, Tan Sri Ir Lim Hock San dianugerah ijazah kedoktoran kehormat UNITAR

Pengerusi Eksekutif LBS Tan Sri Ir Lim Hock San menerima penganugerahan Ijazah Kedoktoran Kehormat dalam Pengurusan oleh Canselor Universiti Antarabangsa UNITAR Datuk Mohamed Nizam Tun Abdul Razak semasa konvokesyen ke-23 UNITAR yang diadakan di PICC Putrajaya pada 18 Noember 2023.
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 20 Nov - Pengerusi Eksekutif LBS Bina Group Bhd Tan Sri Ir Lim Hock San telah dianugerahkan Ijazah Kehormat Kedoktoran Pengurusan oleh UNITAR International University pada majlis konvokesyen ke-23.

 

Pengiktirafan berprestij ini diberikan kepada Lim sebagai mengiktiraf kepimpinannya yang luar biasa dalam mengemudi LBS sehingga menjadi satu daripada pemaju hartanah Malaysia yang paling dipercayai dan sumbangan penting beliau kepada hubungan dua hala Malaysia-China melalui peranan utama dalam pertubuhan bukan kerajaan.

 

Lim, seorang jurutera profesional dan profesor adjunk di Universiti Antarabangsa UNITAR, lulus dengan Kepujian Kelas Pertama dalam Kejuruteraan Awam dari Universiti Wales, Sains dan Teknologi pada tahun 1982.

 

Kembali ke Malaysia, beliau memainkan peranan penting dalam mengubah LBS, yang diasaskan oleh beliau mendiang bapa, Datuk Seri Lim Bock Seng, menjadi cukup terkenal dalam pasaran hartanah Malaysia.

 

Dengan lebih 40 tahun pengalaman dalam pembangunan hartanah, Lim telah berjaya menerajui LBS, meletakkannya sebagai satu daripada syarikat yang diuruskan dengan cukup baik di Malaysia — satu pengiktirafan yang diiktiraf sewajarnya oleh Deloitte pada 2022-2023.

 

Di bawah kepimpinannya yang bijak, syarikat itu telah mencapai pencapaian yang luar biasa, setelah membina lebih 40,000 rumah di seluruh Malaysia dan mencapai jualan melebihi RM2 bilion pada 2022, sekali gus menunjukkan prestasi kewangannya yang teguh dan penyampaian dividen yang konsisten kepada para pemegang saham.


 

lbs bina

 


Dalam ucapan penerimaannya, Lim melahirkan rasa terima kasih atas anugerah Ijazah Kedoktoran Kehormat tersebut dan mendedikasikannya kepada arwah bapanya, menonjolkan peranan penting yang dimainkan oleh beliau (Bock Seng) dalam perjalanan syarikat.

 

Komitmen Lim melangkaui perniagaan, kerana beliau berkhidmat sebagai presiden Persekutuan Persatuan Hokkien Malaysia - persatuan berasaskan etnik Cina terbesar di negara ini.

 

Beliau juga memegang jawatan naib presiden Persekutuan Lim Malaysia dan berkhidmat dalam pelbagai jawatan penasihat dan kehormat di pelbagai persatuan dan badan di Malaysia.

 

Anugerah daripada Universiti Antarabangsa UNITAR ini menekankan lagi kepimpinan dan komitmen Lim yang berkesan terhadap kecemerlangan perniagaan dan pembangunan komuniti. - DagangNews.com