Penyertaan ke dalam BRICS, berpotensi tarik lebih banyak pelaburan asing ke Malaysia | DagangNews Skip to main content

Penyertaan ke dalam BRICS, berpotensi tarik lebih banyak pelaburan asing ke Malaysia

KUALA LUMPUR 19 Jun - Kemungkinan Malaysia menyertai pertubuhan antara kerajaan BRICS (Brazil, Rusia, India, China dan Afrika Selatan) boleh menarik lebih banyak pelaburan asing ke negara ini, di tengah-tengah perlumbaan ekonomi yang semakin sengit dalam kalangan kuasa besar global, kata penganalisis.

 

Pakar juga berkata dengan menjadi sebahagian daripada BRICS, Malaysia boleh menjadikan suaranya lebih lantang di peringkat global.

 

Penasihat utama Pusat Penyelidikan Pasifik Malaysia Dr Oh Ei Sun berkata perdagangan dan pelaburan amat diperlukan oleh Malaysia untuk meningkatkan ekonominya dan adalah wajar untuk menyertai BRICS untuk tujuan itu.

 

“AS dan kuasa Barat yang lain sentiasa dialu-alukan untuk menggandakan pelaburan dan jumlah perdagangan mereka dengan Malaysia untuk mencapai matlamat yang mereka inginkan untuk mengusir Malaysia dari China,” kata Dr Oh kepada The Star.

 

 

BRICS

 

 

Felo kanan Akademi Penyelidikan Strategik Nusantara Dr Azmi Hassan berkata apabila BRICS mula-mula ditubuhkan pada 2006, adalah bagi menentang dan mengimbangi keputusan yang dibuat oleh Tabung Kewangan Antarabangsa, Bank Dunia dan Kumpulan 7 (G7).

 

“Ketiga-tiga badan ini pada asasnya dikawal oleh negara maju dari kebanyakan hemisfera utara dan Barat. Oleh itu, Malaysia tidak mempunyai hak untuk bersuara dalam keputusan yang dibuat oleh organisasi ini.

 

“Bukan kita berpihak kepada China atau Rusia, tetapi kita memerlukan platform di mana kita boleh menyuarakan pendapat kita,” kata Dr Azmi.

 

Ketua Penyelidikan Institut Penyelidikan Ekonomi Malaysia Dr Shankaran Nambiar berkata menyertai BRICS adalah petanda baik untuk Malaysia dalam jangka panjang kerana naratif ekonomi baharu untuk generasi akan datang akan ditetapkan oleh pertubuhan antara kerajaan ini.

 

"Seperti yang disebutkan oleh PM - untuk mempunyai ekonomi global dengan penyebaran kuasa yang lebih besar," kata Shankaran.

 

Penganalisis Institut Kajian Strategik dan Antarabangsa (Isis), Yanitha Meena Louis berkata penyertaan dalam BRICS adalah petanda baik bagaimana Malaysia melihat dirinya dalam susunan serantau yang sedang muncul, kerana ia menunjukkan keupayaan untuk mengimbangi hubungan dengan pelbagai pemegang kepentingan dan rakan kongsi serantau.

 

"Malaysia menyertai BRICS menghantar mesej utama bahawa Putrajaya bersedia untuk menangani cabaran hari ini, dengan syaratnya sendiri," tambah Yanitha.

 

Mereka mengulas kenyataan Menteri Luar Datuk Seri Mohamad Hasan berkata Malaysia kini sedang menganalisis kemungkinan untuk menjadi ahli BRICS.

 

Mohamad memberitahu pemberita di Seremban bahawa menyertai BRICS akan mengukuhkan suara Malaysia dalam pelbagai isu antarabangsa. - DagangNews.com