Maybank IB naikkan unjuran pendapatan MyNews sebanyak 31% pada FY24 didorong margin lebih tinggi | DagangNews Skip to main content

Maybank IB naikkan unjuran pendapatan MyNews sebanyak 31% pada FY24 didorong margin lebih tinggi

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 25 Sept - Maybank Investment Bank (Maybank IB) menyemak naik unjuran pendapatan MyNews Holdings Bhd sebanyak 31% bagi FY24 didorong margin keuntungan kasar yang lebih tinggi.

 

Katanya, pemulihan pendapatan progresif kumpulan pada FY24 sangat menggalakkan sehingga ini dan ia dijangka mengekalkan momentum pendapatan disokong peningkatan permintaan terhadap produk makanan segar dengan margin lebih tinggi.

 

"Momentum pendapatan harus diteruskan pada trajektori menaik dalam suku berurutan diterajui oleh trafik kedai yang stabil, campuran produk yang lebih sihat dan kerugian yang semakin berkurangan di kedainya," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Terdahulu, kumpulan itu melaporkan keuntungan bersih RM2.63 juta bagi suku ketiga berakhir 31 Julai 2024, berbanding kerugian bersih RM2.16 juta dalam tempoh sama tahun lalu.

 

Hasil meningkat 11.67% kepada RM207.47 juta daripada RM185.79 juta.

 

Faktor penyumbang kepada prestasi yang lebih baik termasuk peningkatan bilangan cawangan daripada 593 kepada 606, peningkatan jualan dalam kedai disebabkan oleh gabungan produk yang lebih baik dan penambahbaikan operasi.

 

Bagi sembilan bulan berakhir 31 Julai 2024, MyNews mencatatkan keuntungan bersih RM5.62 juta, berbanding kerugian bersih RM11.65 juta dalam tempoh sama tahun lalu.

 

Hasil kumulatif untuk tempoh berkenaan meningkat 9.5 peratus kepada RM595.75 juta daripada RM544.08 juta.

 

Firma penyelidikan itu berkata, hasil 3QFY24 meningkat 8% dari suku tahun ke suku tahun berikutan sumbangan tambahan daripada kedai baharu dan kehadiran pelanggan yang lebih baik.

 

Katanya, pertumbuhan perolehan sebelum faedah dan cukai (EBIT) 3QFY24 ialah 14% dari suku tahun ke suku tahun yang lebih luas disebabkan perbelanjaan operasi yang lebih rendah sebagai % daripada hasil pada 34% (berbanding 35% pada 2QFY24).

 

"Dari tahun ke tahun, pertumbuhan hasil yang teguh sebanyak 12% YoY dan EBIT pertumbuhan 753% terhasil daripada peningkatan ketara dalam operasi kedai yang berkaitan dengan kehadiran pelanggan, saiz bakul purata, campuran jualan dan kawalan kos," katanya.

 

Maybank IB mengekalkan saranan 'beli' dengan harga sasaran (TP) 80 sen sesaham.- DagangNews.com