Kenanga Reasearch unjur kenaikan 8% untung bersih KPJ Healthcare bagi FY25, didorong oleh kecekapan operasi  | DagangNews Skip to main content

Kenanga Reasearch unjur kenaikan 8% untung bersih KPJ Healthcare bagi FY25, didorong oleh kecekapan operasi 

Oleh SYAZA NORAZHARUDDIN

KUALA LUMPUR 25 Sept - Hospital KPJ dilihat tidak akan mengalami pengurangan bilangan pesakit, membuka jalan untuk jumlah yang kukuh di masa hadapan disokong oleh prestasi dirangsang kecekapan operasi yang lebih baik dan pengoptimuman kos di tengah-tengah peningkatan beransur-ansur di katil baharu. 

 

Kenanga Research menaikkan unjuran keuntungan bersih FY24F dan FY25F masing-masing sebanyak 5% dan 8%, menaikkan TP sebanyak 8% kepada RM2.11 (dari RM1.95) dan mengulangi panggilan ‘Market Perform’ ke atas kaunter saham KPJ.

 

“Kami meramal  KPJ Healthcare  akan menambah kira-kira 1,500 katil menjadikan jumlah katil kepada 5,000 dalam tempoh lima tahun akan datang. 

 

“Kami juga menjangkakan pendapatan Kumpulan didorong oleh kecekapan operasi yang lebih baik daripada usaha pengoptimuman kos dan kadar penyerapan overhed hasil daripada peningkatan beransur-ansur dalam membuka katil baharu,” ujarnya dalam satu nota penyelidikan hari ini. 

 

Menurut firma penyelidikan itu, kenaikan untung bersih KPJ Healthcare didorong oleh pendapatan lebih tinggi daripada kemasukan pesakit daripada Damansara Specialist Hospital 2 (DSH2), KPJ Perlis, KPJ Batu Pahat and KPJ Bandar Dato Onn, yang telah merekodkan pendapatan sebelum faedah, cukai, susut nilai dan pelunasan (EBITDA) positif pada 1HFY24, manakala KPJ Miri dijangka mencapai tahap yang sama pada akhir 2024.

 

Sebelum ini, KPJ Miri and DSH2 mencatatkan EBITDA negatif pada 4QFY23.

 

Kenanga Research turut berkata, DSH2, khususnya terus menunjukkan peningkatan sebanyak RM3.2 juta EBITDA pada 2QFY24 berbanding RM600,000 pada 1QFY24.

 

“Pada masa ini, DSH2 mencatatkan purata pendapatan RM10 juta sebulan berbanding RM4 juta sebulan tahun lepas.

 

“Kumpulan itu menyasar DSH2 untuk mencatatkan pendapatan RM100 juta pada FY24 serta meningkatkan kapasiti katil daripada 120 katil pada 2024 kepada 205-265 katil pada 2025,” ulasnya.

 

Selain itu, Kenanga Research turut berkata, pada mulanya, DSH2 menyasarkan 50% bahagian pelancongan perubatan pada FY24-FY25 dengan menawarkan perkhidmatan jantung melalui kerjasama dengan perunding untuk membawa masuk pesakit dari Timur Tengah.

 

“Pada FY24, kami menjangkakan daya pengeluaran pesakit KPJ meningkat 10%, berbanding anggaran 7% pada FY23 dengan kadar perisian katil (BOR) pada 72% (berbanding anggaran 69% pada 2023) dipacu oleh intensiti hasil yang berpunca daripada pemulihan dalam permintaan untuk pembedahan elektif,” ulasnya. 

 

Sementara itu, KPJ terus optimis terhadap kerugian RM137 juta daripada lima hospital baharu pada FY23 akan berkurangan pada FY24, iaitu RM69 juta, atau 25% daripada keuntungan bersih unjuran FY24 yang diramalkan oleh firma penyelidikan itu. 

 

Kenanga Research terus menyukai KPJ untuk prospek cerah sektor penjagaan kesihatan swasta di Malaysia yang disokong oleh peningkatan kemewahan dan penduduk yang semakin tua. 

 

“Selain itu, faktor seperti harga permintaan yang rendah bagi perkhidmatan penjagaan kesihatan, bermakna ia kurang terdedah kepada inflasi kerana mereka boleh meneruskan kos yang lebih tinggi dan kedudukan pasarannya yang kukuh di dalam negara dengan rangkaian terbesar 29 hospital swasta,” kata Kenanga Research.- DagangNews.com