Perbankan digital Islam tingkatkan kedudukan Malaysia dalam industri kewangan Islam global - Moody's | DagangNews Skip to main content

Perbankan digital Islam tingkatkan kedudukan Malaysia dalam industri kewangan Islam global - Moody's

KUALA LUMPUR 16 Jan - Moody's Investors Service percaya pengembangan dalam sektor perbankan Islam akan meningkatkan kedudukan Malaysia yang teguh dalam industri kewangan Islam global.

 

Agensi penarafan itu menganggap perkembangan ini sebagai kredit positif, memetik penyediaan perkhidmatan perbankan digital yang boleh diakses, inklusif dan patuh Syariah.

 

Aeon Bank Bhd baru-baru ini memperoleh kelulusan kawal selia untuk melancarkan perniagaan perbankan digital Islam di Malaysia, dengan rancangan untuk pelancaran dijangka pada separuh pertama 2024 (1H24).

 

“Kami menjangkakan Aeon Bank bertindak sebagai pemangkin untuk pertumbuhan selanjutnya dalam sektor perbankan Islam kerana terdapat kesedaran yang kukuh dan minat yang tinggi dalam perbankan digital Islam di Malaysia.

 

“Menurut Visa Inc, 80% daripada pengguna yang dikaji berminat untuk membuka akaun perbankan digital Islam.

 

"Perusahaan kecil dan sederhana (PKS) Islam yang berurusan dengan bank Islam sebagai bank utama mereka juga lebih berkemungkinan berminat dalam perbankan digital berbanding PKS Islam yang kebanyakannya bank dengan bank bukan Islam," katanya.

 

Moody's menyatakan bahawa sektor perbankan Islam Malaysia telah menunjukkan pertumbuhan yang teguh dalam beberapa tahun kebelakangan ini, disebabkan oleh strategi "Islam Didahulukan" kerajaan.

 

Sehingga November 2023, pembiayaan Islam membentuk 41 peratus daripada jumlah pembiayaan, menandakan peningkatan yang ketara sebanyak 33 peratus daripada lima tahun lalu.

 

"Masih terdapat peluang untuk sektor itu berkembang kerana bahagian individu yang tidak dapat atau mempunyai akses terhad kepada perkhidmatan yang ditawarkan oleh bank penyandang menyumbang 55 peratus daripada populasi setakat 2019," kata Moody's.

 

Moody's menekankan bahawa bakal pelanggan untuk perbankan digital Islam termasuk individu yang bekerja sendiri yang terlibat dalam penawaran produk dan perkhidmatan dalam talian.

 

Bank tradisional secara historis mengelak daripada memberi pinjaman kepada segmen ini kerana cabaran untuk mengesahkan pendapatan gaji.

 

"Bagaimanapun, sebagai sebahagian daripada Kumpulan Aeon, kami menjangkakan Aeon Bank akan memanfaatkan kumpulan pelanggan dan menggunakan kepakaran pengunderaitan Aeon Credit, yang sudah membiayai individu yang secara tradisinya tidak dapat mengakses pembiayaan daripada bank," katanya. - DagangNews.com