Percepatkan pelaksanaan rangka kerja Ekonomi Madani, RMK12 untuk sokong pertumbuhan jangka sederhana - IMF | DagangNews Skip to main content

Percepatkan pelaksanaan rangka kerja Ekonomi Madani, RMK12 untuk sokong pertumbuhan jangka sederhana - IMF

Ekonomi Malaysia diunjurkan meningkat sedikit kepada 4.3% pada 2024, menurut IMF. - Gambar Yosuke Ota
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 15 Dis - Pelaksanaan inisiatif dasar di bawah rangka kerja Ekonomi Madani, kajian pertengahan penggal Rancangan Malaysia Ke-12, dan pelan strategik negara, harus dipercepatkan untuk menyokong pertumbuhan jangka sederhana dan mencapai status berpendapatan tinggi, kata Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF).

 

Ekonomi Malaysia diunjurkan meningkat sedikit kepada 4.3% pada 2024, disokong oleh penggunaan dan pelaburan swasta yang berdaya tahan serta pemulihan dalam perbelanjaan awam, menurut IMF lagi.

 

Dalam kenyataan bersempena penamatan tugas di Malaysia, ketua pasukan IMF, Lamin Leigh berkata Malaysia telah mengharungi cabaran luar dengan baik dan diunjurkan berkembang pada 4% pada 2023.

 

Beliau berkata penggunaan swasta kekal sebagai pemacu utama pertumbuhan sepanjang tahun, disokong oleh pasaran buruh yang sihat.


 

Lamin Leigh
                              Lamin Leigh

 


Leigh berkata, eksport kepada rakan dagangan utama melemah dengan ketara berikutan permintaan luar yang lemah dan kelembapan ekonomi di China.

 

Inflasi utama dan teras telah menyederhana — lebih beransur-ansur untuk inflasi teras — dengan inflasi utama diunjurkan pada 2.9% pada 2023. 

 

Leigh berkata inflasi diunjurkan menyederhana lagi kepada 2.7% pada 2024, walaupun ketidaktentuan di sekitar unjuran inflasi kekal, termasuk disebabkan pembaharuan subsidi.

 

“Laluan penyatuan fiskal, seperti yang ditetapkan dengan sewajarnya dalam Bajet 2024, akan membina semula penampan, meletakkan hutang pada laluan menurun dan mengurangkan risiko fiskal.

 

“Walau bagaimanapun, ia harus disokong dengan kukuh oleh langkah-langkah hasil yang berkualiti tinggi dan tahan lama.

 

"Langkah-langkah tersebut, yang utamanya boleh melaksanakan cukai penggunaan yang direka dengan teliti, akan mewujudkan ruang untuk keperluan pelaburan kritikal dan untuk pemindahan yang disasarkan kepada isi rumah berpendapatan rendah.

 

"Mereka juga akan membantu menyokong keyakinan pasaran terhadap asas kukuh Malaysia," katanya.

 

Leigh berkata dasar monetari perlu meneruskan kecenderungan mengetatkan dalam jangka terdekat dalam cara yang bergantung kepada data untuk memastikan inflasi terkawal dan jangkaan berlabuh.

 

Beliau berkata kecenderungan mengetatkan adalah wajar oleh inflasi teras yang lebih tinggi daripada yang diingini dan pembaharuan subsidi yang berterusan, namun tidak menentu.

 

“Pemantauan yang dipertingkatkan ke atas kunci kira-kira isi rumah dan korporat diperlukan dalam persekitaran semasa kadar faedah yang tinggi, kadar pertukaran yang lebih lemah dan pertumbuhan yang lebih rendah.

 

"Fleksibiliti kadar pertukaran harus terus menjadi barisan pertahanan pertama terhadap kejutan luaran," katanya. - DagangNews.com