Perdana Petroleum buka cawangan di Miri, bukti transformasi bandar raya ini menjadi hab O&G | DagangNews Skip to main content

Perdana Petroleum buka cawangan di Miri, bukti transformasi bandar raya ini menjadi hab O&G

Yii (tengah) dengan Hapiz (dua kiri) dan Jamalludin (dua kanan) memotong reben, menandakan pelancaran Perdana Petroleum Berhad cawangan di Miri pada 10 Jan 2023. - Gambar Adam Yii Siew Sang

KUALA LUMPUR 11 Jan - Pembukaan cawangan Perdana Petroleum Berhad di Miri adalah bukti kepentingan bandar raya ini yang semakin meningkat sebagai hab bagi sektor minyak dan gas.

 

Datuk Bandar Miri Adam Yii berkata, pembukaan cawangan itu adalah pengesahan perkongsian lama antara Perdana Petroluem dan Miri.

 

Menurutnya, kehadiran syarikat minyak ternama sebegini memberi sumbangan besar kepada ekonomi tempatan, membawa bersamanya kekayaan pengetahuan, peluang dan kemajuan dalam bidang tersebut selain pekerjaan rakyat Sarawak.

 

Komitmen Perdana Petroleum terhadap tanggungjawab korporat, kata Yii, sejajar dengan nilai Miri yang menekankan kepentingan memberi kembali kepada masyarakat.

 

“Penubuhan pejabat cawangan bermakna lebih daripada keputusan perniagaan. Ia adalah komitmen bersama untuk kesejahteraan dan kemakmuran masyarakat kita, Sarawak dan Malaysia,” kata Yii pada pelancaran pejabat cawangan Perdana Petroleum di Miri pada Rabu.

 

Perdana Petroleum adalah pembekal terkemuka perkhidmatan marin luar pesisir untuk minyak huluan dan industri gas yang tersenarai di Papan Utama Bursa Malaysia.

 

Yii percaya pembukaan pejabat cawangan Perdana Petroleum akan mengukuhkan lagi komitmen terhadap pembangunan dan kemajuan yang mampan kepada Miri.


 

perdana petroleum
Pejabat cawangan Perdana Petroleum di Waterfront Commercial Center di Miri. Gambar - Adam Yii Siew Sang 

 


Sementara itu, Yii turut mengalu-alukan syarikat lain untuk mempertimbangkan Miri untuk operasi maritim mereka.

 

“Miri bukan sekadar tempat untuk berniaga, ia adalah komuniti yang menghargai kerjasama, inovasi dan kemajuan.

 

“Bersama-sama, kita boleh menempa laluan ke arah masa depan di mana Miri berdiri sebagai mercu tanda kecemerlangan dalam industri perkhidmatan marin minyak dan gas,” kata Yii.

 

Turut hadir Pengerusi Perdana Petroleum Datuk Dr Hapiz Abdullah dan Pengarah Urusannya Jamalludin Obeng.


 

padu

 


Pada majlis itu, Perdana Petroleum bersama Dayang Enterprise Holding Berhad menyumbangkan a
sejumlah RM40,000 kepada Sekolah Kebangsaan (SK) Long Bemang - DagangNews.com