Perlumbaan Spartan diadakan di kampus Universiti Curtin di Miri pada 6 Mei 2023 | DagangNews Skip to main content

Perlumbaan Spartan diadakan di kampus Universiti Curtin di Miri pada 6 Mei 2023

MIRI 9 Feb - Perlumbaan Spartan, satu daripada pertandingan antarabangsa yang paling dinanti-nantikan di dunia acara ketahanan tinggi, akan kembali ke Sarawak pada 6 Mei, kali ini di bandar minyak Miri.

 

Berikutan kejayaan perlumbaan di Kuching pada Jun tahun lalu, Persatuan Kecergasan Kuching, penganjur utama acara itu, komited untuk memastikan perlumbaan akan datang di Miri menjadi lebih besar dan lebih baik daripada pendahulunya.

 

Lokasi perlumbaan akan diadakan di kampus Universiti Curtin Malaysia, terletak di Senadin kira-kira 16km dari pusat bandar Miri.

 

Selain keluasan tanahnya yang luas seluas 1,200 ekar, kampus ini juga dipilih kemudahan sukan dan rekreasi yang sangat baik.

 

 

spartan

 

 

“Kami berbangga menjadi sebahagian daripada perlumbaan lari berhalangan terbesar dan jenama ketahanan dengan lebih daripada 250 acara yang diadakan di lebih 40 negara di enam benua.

 

"Ia menarik lebih daripada satu juta peserta setiap tahun merentasi semua tahap kecergasan daripada pemula hingga golongan elit,” kata Timbalan Menteri Pelancongan, Kesenian dan Kebudayaan Datuk Sebastian Ting Chiew Yew.

 

Beliau menambah bahawa acara ini meletakkan Miri tepat pada peta acara ketahanan dunia.

 

“Kami berharap atlet dari seluruh Sarawak, Malaysia dan rantau ASEAN akan digalakkan menyertai Spartan Sarawak 2023 di Miri,” katanya pada majlis menandatangani perjanjian itu majlis antara Universiti Curtin Malaysia Sarawak dan Spartan Sarawak 2023 penganjur di sini hari ini.

 

Sementara itu, pengerusi penganjur Spartan Sarawak 2023, Carter Wei, berkata pihaknya sangat teruja untuk membawa jenama perlumbaan lari berhalangan dan ketahanan terbesar di dunia ke Miri.

 

Wei berkata bahawa saiz kampus Curtin Malaysia dan landskap unik adalah paling sesuai untuk acara Perlumbaan Spartan dan lebih 2,000 peserta dijangka bertanding.

 

 

spartan

 

 

Beliau berterima kasih kepada universiti kerana bersetuju menjadi rakan kongsi tempat rasmi dan atas sokongannya ke arah pementasan acara.

 

Wei menambah, dengan peningkatan kekerapan penerbangan antarabangsa, dia menjangkakan untuk melihat lebih ramai pelumba dari seluruh dunia terbang ke Sarawak untuk menyertai perlumbaan itu.

 

Hadir sama, penganjur acara Annie Wong dan Fadzilla Sulaiman; pro naib canselor, presiden dan ketua eksekutif Curtin Malaysia, Profesor Simon Leunig; timbalannya, Profesor Vincent Lee; pemangku ketua pegawai operasi Profesor Madya Ir. Pieter Pottas, dan penyelia perkhidmatan sukan dan rekreasi Ezra Bada.

 

 

spartan

 

 

Spartan Sarawak 2023 akan menampilkan dua kategori utama: The Sprint, iaitu perlumbaan 5km dengan 20 halangan, dan Super, perlumbaan 10km dengan 25 halangan, di samping itu, akan ada Spartan Kids Race dengan jarak 800m, 1.6km dan 3.2km untuk kanak-kanak berumur 5 hingga 14 tahun.

 

Untuk maklumat lanjut mengenai pendaftaran tiket, kategori perlumbaan dan Soalan Lazim di Spartan Sarawak 2023, layari laman Rasmi Spartan Race Malaysia di sini.

 

Maklumat berkaitan juga boleh didapati di laman Facebook Spartan Race Malaysia, saluran Instagram dan YouTube. — DagangNews.com