Persatuan ejen pengiklanan minta PIAM, MTA mansuhkan Klausa 2.14 | DagangNews Skip to main content

Persatuan ejen pengiklanan minta PIAM, MTA mansuhkan Klausa 2.14

Khairudin Rahim

KUALA LUMPUR 19 Feb - Selepas gagal dalam rayuan oleh Persatuan Ejen Pengiklanan Bertauliah Malaysia (4As) kepada Persatuan Insurans Am Malaysia (PIAM) dan Persatuan Takaful Malaysia (MTA) untuk memansuhkan Klausa 2.14 dalam terma dan syarat pitch mereka, 4As adalah kini membawa perkara itu ke peringkat yang lebih tinggi.

 

Persatuan itu merayu kepada kedua-dua pengerusi PIAM dan MTA untuk mempertimbangkan pemansuhan klausa perbalahan yang dianggap tidak beretika.

 

Fasal 2.14 dalam dokumentasi permintaan untuk cadangan (RFP) daripada persatuan ini berbunyi: "Semua bahan sokongan dan dokumentasi lain yang dikemukakan dengan jawapan akan menjadi hak milik PIAM dan MTA melainkan diminta sebaliknya oleh pencadang pada masa penyerahan."

 

RFP ialah dokumen taklimat daripada pengiklan yang berminat untuk mendapatkan daripada agensi pengiklanan penyelesaian komunikasi tersuai untuk tugasan tertentu.

 

Ia dikeluarkan kepada agensi pengiklanan untuk mereka menyerahkan pelan terperinci, strategi, idea kreatif, reka bentuk dan cadangan harga mereka berdasarkan spesifikasi yang digariskan dalam dokumen.

 

Ketua Pegawai Eksekutif 4As, Khairudin Rahim berkata industri pengiklanan menganggap klausa itu tidak adil kerana ia boleh membawa kepada situasi idea diambil dan kerja agensi dengan cara yang tidak beretika, menindas dan sangat prejudis.

 

Ia sama dengan permintaan untuk idea percuma, kata Khairudin kepada StarBiz.

 

“Melainkan jika diminta sebaliknya secara bertulis dan dibantah oleh agensi pengiklanan sebelum cadangan dikemukakan, kedua-dua persatuan melalui klausa ini secara tidak beretika menuntut pemilikan dan pengekalan harta intelek,” tambahnya.

 

4As

 

Khairudin berkata, sebelum ini tiga rayuan bertulis untuk mengeluarkan klausa itu daripada RFP masa depan dan dokumen pitch yang ditujukan kepada agensi pengiklanan telah dibuat kepada ketua MTA dan PIAM, tetapi tidak endahkan.

 

Rayuan dibuat pada 9 Ogos, 29 Ogos, dan sekali lagi pada 26 Oktober tahun lepas. Dengan tiada maklum balas rasmi yang akan datang, 4A oleh itu dibiarkan dengan kesimpulan bahawa badan perdagangan takaful dan insurans am terulung Malaysia, walaupun mengetahui permintaan mereka adalah tidak beretika, berasa berhak dan ingin terus menjadikan ini sebagai standard mereka apabila berurusan dengan agensi pengiklanan, tambahnya.

 

Pendirian itu bercanggah dengan matlamat persatuan mereka yang ingin membina kepercayaan, mempromosikan imej secara positif, memupuk keyakinan dan meningkatkan profesionalisme dalam industri takaful dan Insurans am.

 

Khairudin berkata beliau berharap pengerusi kedua-dua persatuan itu akan menangani situasi itu dan melakukan apa yang betul dalam usaha untuk memperbaiki defisit amanah.

 

Tahun lepas, PIAM dan MTA menerbitkan RFP untuk agensi pengiklanan mengemukakan cadangan kempen pendidikan pengguna mengenai liberalisasi berperingkat tarif insurans motor dan kebakaran.

 

Khairudin mengulangi bahawa Klausa 2.14 adalah menindas dan sangat prejudis kepada agensi pengiklanan yang tidak berjaya kerana mereka tidak akan dalam sebarang tawaran atau projek pada masa hadapan bergantung kepada hak harta intelek mereka.

 

Agensi ahli 4A telah dan akan terus menolak jemputan pitch yang mengandungi syarat dan klausa yang serupa dengan ini.

 

“Pemasukan klausa ini oleh PIAM dan MTA amat mengecewakan memandangkan 4As berulang kali menggesa pengiklan untuk menghapuskan klausa pengekalan harta intelek yang tidak adil dan tidak beretika daripada dokumen perolehan.

 

"Ia sama dengan permintaan untuk idea percuma, bercanggah dengan prinsip perniagaan teras dan norma global urusan perniagaan dengan industri kreatif," tambahnya.

 

4As Malaysia, yang ditubuhkan pada 1971, adalah badan terulung industri Malaysia yang mewakili dan mempromosikan nilai agensi pengiklanan dalam industri komunikasi pemasaran kepada pengiklan, media, pembekal, kerajaan dan orang ramai.

 

Organisasi itu merangkumi lebih daripada 50 agensi ahli tempatan dan multinasional serta jenama agensi, yang terlibat dalam strategi jenama dan komunikasi pemasaran. - DagangNews.com