Pertumbuhan bank Islam di Malaysia mengatasi bank konvensional — Moody's | DagangNews Skip to main content

Pertumbuhan bank Islam di Malaysia mengatasi bank konvensional — Moody's

KUALA LUMPUR 12 Okt - Pertumbuhan bank Islam di Malaysia telah mengatasi bank konvensionalnya, dengan penembusan berkembang pesat sejak 10 hingga 15 tahun lalu dan kini mencakupi kira-kira 40% daripada jumlah pembiayaan di Malaysia, menurut Moody's Investors Service (Moody's).

 

Penganalisis Kumpulan Institusi Kewangan Moody, Wong Chong Jun berkata, kadar penembusan berada sekitar 20% sekitar 10 hingga 15 tahun lalu.

 

“Pertumbuhan perbankan Islam di Malaysia didorong terutamanya oleh dasar kerajaan serta strategi ‘Islamic First’ yang digunakan oleh bank,” katanya semasa Meja Bulat Media Kemas Kini Industri Kewangan Islam Global 2023 dalam talian pada Rabu.

 

Mengenai strategi "Islamic First", yang pada asasnya bermakna mengutamakan bank Islam dan produk Islam, Wong berkata ia diperhatikan bahawa terdapat peningkatan ketara dalam bahagian pasaran produk perbankan Islam di bank-bank utama Malaysia.

 

“Melihat kepada pecahan pinjaman hanya untuk Maybank di Malaysia, pembiayaan Islam menyumbang sekitar 70% daripada pinjaman, dan bahagian ini sebenarnya sekitar 60% hanya beberapa tahun lalu, sebelum pandemik (COVIDd-19).

 

“Jadi, dalam masa yang singkat ini, anda boleh lihat pembiayaan Islam telah meningkat sedikit. Melihat satu lagi bank utama di Malaysia, RHB, anda juga boleh melihat bahawa bahagian itu meningkat kepada sekitar 45% daripada 40% dalam tempoh yang sama,” kongsinya.

 

 

Moody's Investors Service

 

 

Wong berkata bahawa kerajaan telah sangat menyokong industri perbankan Islam Malaysia, yang dicerminkan dalam pelbagai dasar yang diumumkan dan dilaksanakan sejak beberapa tahun lalu.

 

Beliau berkata antara dasar yang digubal termasuk rangka kerja pengantaraan berasaskan nilai yang diwujudkan pada 2018, Pelan Induk Industri Halal 2030, yang dikeluarkan awal tahun ini.

 

“Selain itu, dalam Ekonomi Madani, terdapat rancangan untuk Malaysia menjadi peneraju dalam pembiayaan Islam.

 

“Malah apabila melibatkan bank digital, mereka telah memperuntukkan dua daripada lima untuk bank digital Islam. Jadi ini adalah sangat jelas bahawa kerajaan sedang mengambil langkah untuk meningkatkan dan membangunkan pasaran perbankan Islam di Malaysia,” katanya.

 

Sementara itu, naib presiden kanan Moody's Sovereign Risk Group Christian de Guzman menekankan bahawa terbitan sukuk jatuh 28% kepada AS$66 bilion pada separuh pertama 2023 daripada AS$92 bilion setahun sebelumnya, sebahagian besarnya mencerminkan jumlah yang lebih rendah daripada penerbit berdaulat utama, terutamanya Arab Saudi.

 

Di peringkat serantau, beliau berkata penurunan terbesar berlaku di negara-negara Majlis Kerjasama Teluk (GCC), di mana jumlah terbitan jatuh 33% kepada AS$29.8 bilion, manakala jumlah di Asia Tenggara susut 22 peratus lebih rendah kepada AS$31.7 bilion, membantu dengan aktiviti berdaya tahan di Malaysia.

 

“Kami menjangkakan terbitan sukuk yang lebih kukuh sekitar AS$80 hingga 90 bilion pada separuh kedua 2023, didorong oleh jangkaan kami terhadap volum berdaulat yang lebih tinggi di Asia Tenggara dan Turkiye.

 

"GCC juga boleh mengejutkan peningkatan jika keadaan pasaran yang stabil mewujudkan peluang untuk membiayai semula atau membiayai tempoh matang akan datang," katanya.

 

Guzman berkata Malaysia terus mendominasi penerbitan sukuk global, dengan terbitan kebanyakannya dalam mata wang tempatan, dengan pelakon sektor swasta berkemungkinan akan terus beralih kepada pasaran sukuk untuk pembiayaan dan pelaburan.

 

“Kerajaan Malaysia, yang kekal sebagai penyokong kewangan Islam dan terus menyokong pembangunan pasaran sukuk domestik, telah mengumumkan pada 2022 beberapa inisiatif untuk menggalakkan pertumbuhan selanjutnya dalam industri.

 

"Defisit fiskal Malaysia yang luas, walaupun menurun, yang kami jangkakan sekitar lima peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar pada 2023 hingga 2024, juga boleh membawa volum berdaulat tambahan menjelang akhir tahun," tambahnya. - DagangNews.com