Pertumbuhan KDNK Suku Pertama 2024 Malaysia mengatasi jangkaan - CIMB Research | DagangNews Skip to main content

Pertumbuhan KDNK Suku Pertama 2024 Malaysia mengatasi jangkaan - CIMB Research

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 20 Mei - Pertumbuhan 4.2 peratus keluaran dalam negara kasar (KDNK) pada suku pertama (Q1) Malaysia 2024 melepasi unjuran Penyelidikan Pasaran dan Perbendaharaan CIMB (CIMB Research).

 

Firma penyelidikan itu berkata KDNK Q1 2024 negara telah mengatasi jangkaan firma itu pada 4.0 peratus dan konsensus pada 3.9 peratus.

 

"Pertumbuhan diterajui oleh semakan menaik dalam semua sektor kecuali pembuatan kekal pada 1.9 peratus tahun ke tahun (yoy), menandakan suku pertama dalam setahun yang semua sektor mencatatkan pengembangan," katanya dalam satu nota.

 

Menurut CIMB Research, isu sekuriti kerajaan Malaysia dan pelaburan kerajaan berkurangan sedikit daripada keuntungan baru-baru ini selepas Malaysia melaporkan pertumbuhan lebih kukuh daripada jangkaan pada suku pertama 2024.

 

Firma itu berkata ini telah menyebabkan hasil meningkat sekitar satu mata asas merentasi lengkung.

 

 

BNM

 

 

"Sepanjang minggu ini, lengkung naik curam sebanyak 2–7 mata asas, dengan bahagian hadapan dilihat melaraskan lebih rendah sebanyak 6-7 mata asas, berpotensi di tengah-tengah pelepasan pertaruhan hawkish selepas Bank Negara Malaysia meyakinkan pasaran bahawa kadar dasar semalaman ( OPR) tidak akan digunakan sebagai alat untuk menyokong mata wang," katanya.

 

Sementara itu, CIMB Research berkata selepas data inflasi dan jualan runcit AS minggu lepas, minit Jawatankuasa Pasaran Terbuka Persekutuan dan barisan Fedspeak dijangka menetapkan nada untuk pasaran minggu ini.

 

Mengenai mata wang, ia berkata mata wang serantau sebahagian besarnya lemah berbanding dolar kerana CNH juga dilihat didagangkan lebih rendah.

 

"Ia adalah kelemahan positif bagi ringgit apabila mata wang tempatan mengukuh berbanding dolar AS sebanyak 1.1 peratus, menutup minggu pada 4.6877 hasil daripada keseluruhan dolar AS yang lebih rendah minggu lepas," tambahnya. - DagangNews.com