Petronas, JERA teroka potensi rantaian nilai CCS antara Jepun dan Malaysia | DagangNews Skip to main content

Petronas, JERA teroka potensi rantaian nilai CCS antara Jepun dan Malaysia

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 2 April – Petronas, melalui anak syarikatnya Petronas CCS Solutions Sdn Bhd (PCCSS) menandatangani Perjanjian Kajian Bersama (JSA) dengan JERA Co., Inc, untuk menilai kebolehlaksanaan keseluruhan penangkapan karbon dan rantaian nilai simpanan (CCS).

 

Ini termasuk pengasingan dan penangkapan karbon dioksida (CO2) yang dikeluarkan oleh JERA di Jepun, pengangkutan rentas sempadan dan penyimpanan CO2 di Malaysia.

 

Perjanjian ini akan mengukuhkan kerjasama dan menyumbang ke arah membina rangkaian global untuk pengangkutan dan penyimpanan CO2 merentas sempadan.

 

JSA mewakili satu langkah ke hadapan yang ketara dalam usaha mengurangkan pelepasan gas rumah hijau di rantau Asia Pasifik, terutamanya di Malaysia dan Jepun.

 

Ketua Pegawai Eksekutif PCCSS, Nora’in Md Salleh berkata, “Perjanjian ini menandakan satu langkah penting ke arah peningkatan kerjasama dengan rakan kongsi penting".

 

Semangat kerjasama ini akan mempercepatkan kemajuan dan memperkayakan penyampaian CCS dengan memanfaatkan pengalaman luas kedua-dua organisasi. Ini selaras dengan komitmen Petronas dalam mempercepatkan pembangunan hab CCS terkemuka di Malaysia, untuk rantau ini.

 

 

petronas
Nora’in Md Salleh dan Hideki Shimizu bersama MoU yang dimeterai kedua-dua pihak, baru-baru ini.

 

 

Petronas memperjuangkan CCS sebagai penyelesaian utama dalam menangani pelepasan daripada operasinya serta industri lain.

 

Menyedari kepentingan kerjasama serantau dalam menangani perubahan iklim, Petronas terus membentuk kerjasama strategik sebagai sebahagian daripada langkah sengajanya dalam membina portfolio yang berdaya tahan dan mampan, sambil mempercepatkan laluan NZCE 2050. - DagangNews.com