Petros meterai kontrak dengan Petronas untuk 45% ekuiti Blok SK407 luar pesisir Miri | DagangNews Skip to main content

Petros meterai kontrak dengan Petronas untuk 45% ekuiti Blok SK407 luar pesisir Miri

Tan Sri Abang Johari Tun Openg melihat carta perjalanan 5 tahun pertama Petros di majlis makan malam di Kuching pada 19 Oktober 2022. - Gambar Pejabat Premier Sarawak

KUCHING 20 Okt - Petroleum Sarawak Berhad (Petros) menandatangani kontrak perkongsian produk (PSC) dengan Petronas untuk memperoleh 45% ekuiti di Blok SK407 yang terletak di luar pesisir Miri, yang akan berkuat kuasa 1 Januari 2023.

 

Pengerusi Petros Tan Sri Hamid Bugo berkata, ini adalah langkah penting untuk meningkatkan akses Sarawak kepada sumber hidrokarbon yang mencukupi untuk membolehkan dan mendorong merealisasikan Pembangunan Hab Miri.

 

“Pada masa yang sama, Petros juga telah melaksanakan Perjanjian Utama dengan Petronas untuk penjualan dan pembelian gas yang diperoleh dari luar pesisir Sarawak untuk loji janakuasa 400 megawatt yang dirancang di Miri, usaha niaga Petros yang akan datang bersama dengan Sarawak Energy Berhad sebagai rakan kongsi dan pelanggan,” katanya.

 

Beliau berkata demikian semasa berucap di majlis sambutan ulang tahun kelima Petros di Pusat Konvensyen Borneo Kuching (BCCK) di sini malam tadi.

 

Premier Sarawak Tan Sri Abang Johari Tun Openg merasmikan majlis tersebut Majlis yang turut dihadiri Timbalan Premier Dato Sri Dr Sim Kui Hian dan Datuk Amar Douglas Uggah Embas.

 

 

premier sarawak

 

premier sarawak

 


Selain itu, Hamid menegaskan bahawa Petros juga sedang memeterai perjanjian kerjasama bersama Petronas untuk meneroka potensi membangunkan Pemerolehan, Penggunaan dan Penyimpanan Karbon (CCUS) yang berdaya maju secara komersial.

 

Melangkah ke hadapan, beliau menekankan bahawa tumpuan Petros adalah untuk menjadikan minyak dan gas sebagai enjin pertumbuhan untuk pembangunan ekonomi dan sosial Sarawak dan untuk mewujudkan lebih banyak peluang pekerjaan.

 

“Bagaimanapun, terdapat juga aliran pemikiran bahawa dengan tumpuan kepada perubahan iklim dan peralihan tenaga, minyak dan gas mungkin perlu dihentikan secara berperingkat.

 

“Mungkin begitu, tetapi memandangkan kegawatan geopolitik semasa yang berkemungkinan berlarutan lebih lama daripada beberapa tahun sahaja, industri ini akan kekal penting dan ketara. Bagi kami, ini peluang yang baik,” katanya.

 

Dengan itu, Hamid berkata Petros akan melaksanakan dan akan berhati-hati dengan menyemak dan menyemak semula pelan perniagaannya secara berkala bagi memastikan mereka tidak akan terlepas pandang terhadap realiti di tengah-tengah persekitaran ekonomi dan geopolitik yang sentiasa berubah.

 

“Petros juga telah pergi lebih jauh daripada sekadar meningkatkan hasil; mengambil kira aspirasi kerajaan negeri untuk membangunkan bakat di negeri ini, kami telah merancang CSR (tanggungjawab sosial korporat) kami juga untuk memasukkan pembangunan bakat.

 

“Sebagai contoh, sebagai sebahagian daripada komitmen Petros untuk membangunkan bakat tempatan, kami telah memperkenalkan program pembangunan siswazah sejak Ogos tahun ini. Kita kini mempunyai 12 graduan daripada pelbagai disiplin akademik dan pelbagai latar belakang serta etnik,” katanya.

 

Program itu, jelasnya, direka untuk fasa tiga tahun dengan latihan sambil bekerja serta latihan formal.

 

“Saya percaya mereka akan menjadi sumber bakat masa depan dari Sarawak,” tambahnya. — DagangNews.com