Pharmaniaga berdepan rugi ratusan juta ringgit stok vaksin COVID-19 tidak terjual | DagangNews Skip to main content

Pharmaniaga berdepan rugi ratusan juta ringgit stok vaksin COVID-19 tidak terjual

KUALA LUMPUR 27 Feb - Pharmaniaga Berhad, yang pendapatannya dirangsang oleh pembekalan vaksin COVID-19 Sinovac Life Sciences Co Ltd kepada kerajaan semasa pandemik, kini berdepan kerugian beratus-ratus juta ringgit berikutan bilangan vaksin banyak tidak terjual di dalam gudang simpanannya.

 

Pembekal ubat generik utama ke hospital awam ini mungkin berdepan kemerosotan besar-besaran yang dijangka menjejaskan kewangannya.

 

Kuantum sebenar akan bergantung pada penilaian juruauditnya PricewaterhouseCoopers PLT sama ada Pharmaniaga perlu membuat kemerosotan nilai penuh atau sebahagian, tiga sumber yang biasa dengan syarikat memberitahu The Edge.

 

Satu daripada sumber itu menganggarkan bahawa kemerosotan nilai mungkin mencecah setengah bilion ringgit, "bergantung pada cara juruaudit memilih untuk mengauditnya".

 

Penyata kira-kira Pharmaniaga menunjukkan rizabnya berjumlah RM257.11 juta dan dana pemegang saham RM433.77 juta pada 30 Sept tahun lepas.

 

Menurut laporan tahunannya bagi tahun kewangan berakhir 31 Dis 2021 (FY2021), nilai bawaan inventori syarikat pada akhir 2021 berjumlah RM1.26 bilion, di mana RM561.4 juta adalah berkaitan dengan vaksin COVID-19.

 

Dalam respons e-mel kepada soalan daripada The Edge mengenai kemungkinan kerosakan yang besar, Pharmaniaga berkata, “Terima kasih kerana menghubungi kami. Kami faham bahawa ini menarik, bagaimanapun, kami tidak dapat memberikan sebarang ulasan mengenai siasatan ini buat masa ini.”

 

The Edge tidak menghubungi PricewaterhouseCoopers kerana semua juruaudit mempunyai perjanjian kerahsiaan.

 

Perlu diingat bahawa selain Pharmaniaga, sebarang kemerosotan nilai yang besar boleh memberi kesan buruk kepada pemegang saham kawalannya, Boustead Holdings Bhd, yang memegang 51.85% kepentingan dalam syarikat itu. Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT), yang mengawal 59.42% kepentingan ekuiti dalam Boustead Holdings, mempunyai 8.62% kepentingan langsung dalam Pharmaniaga.

 

Nampaknya juruaudit luar mungkin telah membangkitkan isu menjejaskan inventori vaksin pada FY2021.

 

Dalam laporan tahunan FY2021, Pharmaniaga berkata ia telah menjalankan penilaian kemerosotan nilai berjumlah RM200 juta untuk unit milik penuhnya Pharmaniaga LifeScience Sdn Bhd (PLS) di Puchong — anak syarikat yang terlibat dalam pengeluaran vaksin COVID-19.

 

Pharmaniaga telah membuat kesimpulan bahawa "tiada kerugian rosot nilai diperlukan untuk pelaburan dalam anak syarikat pada 31 Dis 2021, kerana jumlah boleh pulih adalah melebihi jumlah dibawanya". - DagangNews.com