PowerSeraya diunjur terus jadi pemacu utama pendapatan YTL Power, kata Kenanga Research | DagangNews Skip to main content

PowerSeraya diunjur terus jadi pemacu utama pendapatan YTL Power, kata Kenanga Research

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 6 Jun - Loji janakuasa PowerSeraya dijangka kekal menjadi pemacu pendapatan utama YTL Power International Berhad dalam tempoh terdekat.

 

Kenanga Research mengunjurkan pendapatan loji janakuasa itu akan dapat dikekalkan dalam tempoh dua hingga tiga tahun selepas memgambil kira beberapa faktor lain termasuk tiada loji janakuasa baharu di Singapura untuk tiga tahun akan datang yang akan mengekalkan harga runcit yang baik yang dinikmatinya pada masa ini.

 

Selain itu katanya, tiada lagi perjanjian pembekalan gas asli cecair (LNG) yang "mengambil atau membayar" yang telah berakhir antara 2020 dan 2023, yang mengurangkan kos input

 

"Harga gas rendah yang dijamin pada hari-hari awal pandemik yang akan berlangsung antara dua ke tiga tahun, sekali gus mengekalkan kos bahan apinya rendah," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Firma itu berkata, Wessex Water dijangka mula mencatatkan keuntungan berbanding kerugian sebelum cukai sebanyak RM16.1 juta dan RM47.2 juta pada 2QFY23 dan 3QFY23 (tahun kewangan berakahir Jun) selepas purata kenaikan tarif sebanyak 9% dari 1 April 2023, yang sepatutnya mencukupi untuk mengimbangi peningkatan kos operasi. 

 

Katanya, kenaikan tarif adalah untuk melaraskan indeks harga pengguna United Kingdom November 2022. 

 

"Kami masih percaya impak keseluruhan adalah neutral, jika tidak lebih baik, berbanding dengan tempoh inflasi sebelum tinggi," katanya.

 

Sementara itu, fasa pertama pusat data bernilai RM1.5 bilion di Taman Pusat Data Hijau YTL di Johor berada di landasan tepat untuk disiapkan pada suku pertama 2024.

 

Syarikat melihat potensi besar dalam usaha baharu ini memandangkan permintaan kukuh dalam perniagaan ini sebagai syarikat teknologi terutamanya dari China seperti Alibaba, Sea Ltd dan lain-lain menyediakan pelayan mereka di Asia Tenggara.

 

Firma itu mengekalkan saranan 'outperform' dengan harga sasaran (TP) RM1.48 sesaham. - DagangNews.com