Prospek Media Prima kekal mencabar, kata HLIB | DagangNews Skip to main content

Prospek Media Prima kekal mencabar, kata HLIB

KUALA LUMPUR 29 Feb - Hong Leong Investment Bank (HLIB) Research mengekalkan saranan "jual" ke atas Media Prima Bhd pada 45 sen dengan harga sasaran (TP) tidak berubah sebanyak 31 sen, dengan menyatakan keuntungan teras Media Prima 2QFY24 selepas cukai dan kepentingan minoriti sebanyak RM8.9 juta (6.3x q-o-q; -18% y-o-y) menjadikan jumlah 1HFY24 kepada RM10.3 juta (-41% y-o-y).

 

HLIB berkata, keputusan Media Prima kurang berprestasi, membentuk 42% daripada anggaran rumah penyelidikan dan 32% daripada anggaran konsensus.

 

Katanya, prospek Media Prima kekal mencabar kerana ketidaktentuan ekonomi terus memberi kesan kepada perbelanjaan periklanan (adex) dan sentimen pengguna.

 

Ia terbukti dengan pengurangan dalam talian teratas tahun ke tahun dan tahun sehingga kini, katanya.

 

"Kami berpendapat bahawa keadaan akan kekal suram kerana adex masih dijangka lebih rendah pada FY24 vs FY23 kerana kekurangan sebarang acara mesra adex.

 

"Ini adalah tambahan kepada fakta bahawa persaingan untuk belanjawan pengiklanan kekal sengit apabila semakin banyak saluran digital untuk pengiklanan diperkenalkan (kedua-dua platform media sosial baharu serta penstriman memperkenalkan peringkat yang disokong iklan yang lebih murah kepada pengguna)," katanya dalam satu nota kajian hari ini.

 

HLIB berkata lebih-lebih lagi segmen beli-belah di rumah, yang menurun secara berterusan, juga dijangka tidak akan menimbulkan pemulihan pendapatan tidak lama lagi, kerana pengguna kekal berhemat dalam perbelanjaan mengikut budi bicara.

 

"Memandangkan kekurangan keputusan, kami mengurangkan ramalan FY24/25/26 kami sebanyak -15%/-24%.

 

"Kekalkan Jualan dengan TP tidak berubah sebanyak 31 sen berdasarkan 0.5x P/B FY24 BVPS sebanyak 62 sen," katanya.

                                                                                                                                              - DagangNews.com