Rantaian Bekalan DHL akan melabur €350 juta di Asia Tenggara, dengan pelaburan terbesar €131 juta di M'sia | DagangNews Skip to main content

Rantaian Bekalan DHL akan melabur €350 juta di Asia Tenggara, dengan pelaburan terbesar €131 juta di M'sia

(Dari kiri) Ketua Pegawai Eksekutif Rantaian Bekalan DHL Asia Tenggara Andries Retief, Ketua Pegawai Eksekutif Oscar de Bok, dan Ketua Pegawai Eksekutif Asia-Pasifik Javier Bilbao.

BAYAN LEPAS 17 Okt - Rantaian Bekalan DHL, cabang logistik kontrak firma logistik multinasional Jerman Deutsche Post AG, akan melabur sehingga €350 juta (RM1.74 bilion) di Asia Tenggara, di mana Malaysia akan menerima pelaburan terbesar sehingga €131 juta (RM654.83 juta).

 

Sementara itu, Rantaian Bekalan DHL akan memperuntukkan pelaburan bernilai €104 juta di Singapura, diikuti Filipina dengan sehingga €80 juta, dan Indonesia dengan €35 juta.

 

Ketua Pegawai Eksekutif DHL Supply Chain Southeast Asia Andries Retief berkata pelaburan itu akan disebarkan dalam tempoh lima tahun akan datang untuk mengembangkan kapasiti pergudangan, tenaga kerja dan inisiatif kemampanan DHL Supply Chain di Asia Tenggara.

 

“Terdapat rombakan global rantaian bekalan, dan Malaysia akan mendapat manfaat daripadanya, terutamanya dalam sektor pembuatan. Sebagai ahli Asean, negara ini adalah pihak kepada banyak perjanjian perdagangan bebas, menjadikannya pilihan yang menarik bagi mereka yang ingin mempelbagaikan pilihan sumber mereka.

 

"Inilah sebabnya kami melabur €131 juta di Malaysia untuk memastikan kami mempunyai kapasiti dan bakat untuk menyokong pertumbuhan pelanggan kami di sini," kata Retief semasa taklimat media di sini pada Selasa.

 

Dengan €131 juta di Malaysia, Retief berkata bahawa Rantaian Bekalan DHL akan memperkenalkan kemudahan baharu di seluruh Malaysia, dengan dua di Pulau Pinang, satu di Kuala Lumpur dan satu lagi di Johor Bahru, meliputi wilayah ekonomi utama negara.

 

Binaan baharu ini akan menambah 113,000 meter persegi ruang gudang kepada portfolio sedia ada Rantaian Bekalan DHL seluas 217,300 meter persegi di Malaysia.

 

Sebahagian daripada jumlah pelaburan juga akan ditujukan kepada pelaksanaan automasi termaju di Hab Logistik Pulau Pinang 5 (PLH5) yang akan datang di Bayan Lepas, Pulau Pinang. PLH5 dijadualkan siap pada 2024.

 

Ketua Pegawai Eksekutif Rantaian Bekalan DHL Asia-Pasifik Javier Bilbao berkata keputusan untuk melabur jumlah terbesar di Malaysia di Asia Tenggara berpunca daripada lonjakan pelaburan asing di negara itu baru-baru ini, serta peranan pentingnya dalam industri semikonduktor.

 

“Terdapat isyarat dan mesej yang jelas daripada ramai pelabur asing bahawa mereka melihat ini (Malaysia) sebagai elemen utama dalam kepelbagaian rantaian bekalan.

 

Selain itu, Rantaian Bekalan DHL akan terus melabur dalam sistem pengurusan gudang dan pendigitalannya, seperti sistem penyimpanan dan pengambilan palet automatik tercanggih dan teknologi robotik barangan kepada orang dalam kemudahan gudang baharunya untuk mengendalikan bahagian kecil. memetik.

 

Ia juga bertujuan untuk mengembangkan keupayaan pengangkutannya di Malaysia, dengan pelaburan yang besar dalam kumpulan, sistem dan kakitangannya.

 

Rantaian Bekalan DHL akan membina menara kawalan bersambung pertamanya di Kuala Lumpur, menawarkan perkhidmatan pengangkutan terstandard dan berpusat dengan penglihatan hujung ke hujung.

 

Rantaian Bekalan DHL menjangkakan pelaburan baharu itu akan mewujudkan 450 pekerjaan di negara ini menjelang 2024, terutamanya tertumpu kepada pendigitalan dan automasi gudangnya.

 

Menariknya, pekerja Malaysia akan ditawarkan peluang untuk belajar dan meningkatkan kemahiran daripada rakan-rakan Rantaian Bekalan DHL melalui rangkaian globalnya.

 

Rantaian Bekalan DHL juga bekerjasama dengan kerajaan Malaysia untuk menyediakan peluang pekerjaan bagi komuniti cacat pendengaran dan kurang upaya pertuturan.

 

Menurut laporan tahunan Deutsche Post 2022, kumpulan itu, yang disenaraikan di Bursa Saham Frankfurt, menyaksikan bahagian rantaian bekalannya menyumbang pendapatan sebanyak €16.43 bilion pada 2022, di mana 15% daripadanya berasal dari rantau Asia-Pasifik dengan jumlah €2.41 bilion. - DagangNews.com