Rapid Synergy dalam peringkat perbincangan jual tanah - jawapan kepada UMA Bursa Malaysia | DagangNews Skip to main content

Rapid Synergy dalam peringkat perbincangan jual tanah - jawapan kepada UMA Bursa Malaysia

KUALA LUMPUR 11 Jan - Rapid Synergy Bhd hari ini berkata ia sedang dalam perbincangan untuk menjual tanah tertentu syarikat itu, sebagai jawapan kepada pertanyaan aktiviti pasaran luar biasa (UMA) daripada Bursa Malaysia Securties Bhd.

 

Rapid Synergy Bhd, saham paling rugi di Bursa Malaysia, menerima pertanyaan aktiviti pasaran (UMA) luar biasa daripada Bursa Malaysia Securities Bhd mengenai kejatuhan mendadak harga sahamnya.

 

Saham pengeluar acuan industri ini menjunam RM7.02, atau 30% kepada RM16.38. Kaunternya telah mencatat kejatuhan kira-kira 40% dalam tempoh sebulan yang lalu.

 

"Cadangan-cadangan ini masih dalam peringkat perbincangan. Lembaga Pengarah percaya bahawa adalah lebih sesuai untuk mengeluarkan pengumuman kepada Bursa Securities sebaik sahaja terma tawaran telah dimuktamadkan dan dipersetujui oleh kedua-dua pihak," katanya kepada Bursa Securities.

 

Bursa saham paling rugi dalam dagangan pagi, Rapid Synergy telah kehilangan RM1.7 bilion daripada permodalan pasarannya sejak Khamis lalu.


Saham itu susut 29.91%, atau RM4.90, untuk ditutup pada paras terendah sehari pada RM11.48 sesaham pada rehat tengah hari.


 

rapid

 

 

Rapid Synergy telah mengeluarkan pertanyaan UMA semalam, bersama-sama dengan Imaspro Corp Bhd.

 

Imaspro bagaimanapun berkata selepas siasatan sewajarnya terhadap lembaga pengarahnya, ia tidak mengetahui sebarang sebab bagi UMA.

 

Saham itu mempunyai RM110 juta daripada permodalan pasarannya sejak Isnin.

 

Ia ditutup 9.6 peratus atau 24 sen lebih rendah kepada RM2.26 sesaham pada rehat tengah hari.

 

Imaspro ialah pengeluar dan pengedar racun perosak dan produk agrokimia yang berkaitan.

 

Rapid Synergy dan Imaspro mempunyai pemegang saham biasa dalam Datuk Dr Yu Kuan Chon. Beliau memiliki 22.8 peratus kepentingan dalam Rapid Synergy dan 14.6 peratus kepentingan dalam Imaspro.

 

Yu juga pengerusi dan pengarah eksekutif YNH Property Bhd.

 

YNH Property juga mengalami tekanan jualan yang tinggi sejak Khamis lalu, namun ia mengalami lantunan semula pada hari Selasa.

 

Pada suku pertama berakhir 30 Sept, Rapid mencatatkan keuntungan bersih RM13.8 juta daripada hasil RM7.9 juta.

 

Pada 26 April 2023, syarikat itu menukar akhir tahun kewangannya daripada 31 Dis kepada 30 Jun.- DagangNews.com