Rasisme tetap wujud tetapi cara kita menanganinya beri perbezaan | DagangNews Skip to main content

Rasisme tetap wujud tetapi cara kita menanganinya beri perbezaan

Oleh MOHD FUDZAIL MOHD NOR
Kolumnis DagangNews.com

 

 

SANGAT menghairankan masih wujud insan dengan selama menulis ungkapan rasisme jelik pada tahun 2021 – secara terbuka pula itu kepada atlet Malaysia, Kisona Selvaduray dalam Facebook.

 

Pemain badminton Malaysia Kisona Selvaduray telah mencapai tahap tinggi yang kebanyakannya kita impikan.

 

Kisona merangkul pingat emas di Sukan SEA 2019 dan merupakan pemenang pingat gangsa di Sukan Remaja Asia 2013.

 

Banyak pertandingan terbuka yang dimenanginya selama ini, termasuk pingat emas di Spanish International Challenge tahun ini.

 

Kemampuan linguistiknya untuk bercakap empat bahasa. Inggeris, Bahasa Malaysia, Mandarin dan Tamil. Lima bahasa jika anda mengira dialek Cina Kantonis. Ramai orang Malaysia hampir tidak dapat bertutur dua bahasa pun.

 

 

kisona
Pemain badminton Malaysia Kisona Selvaduray

 

 

Saya juga tidak faham bahasa lain selain bahasa Melayu, Inggeris dan sedikit Arab.

 

Perkataan orang politik itu adalah gejala penyakit yang lazim di Malaysia iaitu rasisme atau perkauman.

 

Rasisme adalah penyakit yang kita semua ada berperanan. Tidak kira seberapa kecil mahupun besar.  Selalunya, tingkah laku rasis tidak disengajakan. Ini sangat tertanam dalam diri kita sehingga kita tidak menyedarinya.

 

Mungkin bukan salah kita mewarisi perkauman. Tugas kita untuk mengenal pasti perkauman, memanggilnya, dan membuangnya terus dari masyarakat dan untuk semua.

 

Bolehkah kita rakyat Malaysia melupuskan perkauman yang berakar dalam diri. Bukan hanya Melayu tetapi sebagai majoriti.

 

Sebagai rakyat Malaysia kita berusaha untuk melupakan perkauman dari orang tua-tua kita.

 

Cara mereka berinteraksi dengan seseorang dari kalangan luar bangsa agak janggal seperti anak-anak saya dengan pasangan bukan Melayu masing-masing.

 

Kata-kata teguran yang mereka buat mengenai jiran kita dengan warna kulit yang berbeza selalu keterlaluan.

 

Mungkin kita tidak tahu rasisme semasa masih kecil. Dengan bertambahnya usia, kita mesti menyedari perkauman yang diajarkan oleh orang tua kita perlahan-lahan menganggu. Kita seharusnya melepaskan idea-idea beracun itu dari minda.

 

Rasisme selalu datang dengan perkataan menghina yang mesti ditolak sebagaimana ajaran Islam. Orang Melayu Islam dalam kes Kisona dengan mudah menghina selain bangsa sendiri.

 

fudzail

 

Saya tidak mahu menyenaraikan semua penghinaan dari orang Melayu kepada bangsa lain. Cukup. Begitu juga penghinaan bangsa lain terhadap Melayu.

 

Apabila orang lain memberitahu ada diskriminasi kaum kita mesti mendengar terlebih dahulu, bukan terus memberontak.

 

Mungkin kita secara langsung bertanggungjawab terhadap perasaan mereka seperti itu, mungkin juga tidak. Walau bagaimana pun, kita mesti mewujudkan ruang yang selamat untuk membicarakan kecederaan perasaan yang disebabkan oleh perkauman.

 

Kadang-kadang, kita mungkin secara tidak sengaja mengatakan perkara-perkara perkauman. Mungkin kita tidak menyedari bahawa itu menyakitkan hati. Hanya dengan mendengar, kita dapat belajar, sehingga kita dapat dengan sengaja menghindari perkara itu lagi.

 

Malangnya, hak istimewa sering dikaitkan dengan kaum. Kaum imigiran dan pendatang yang selalu dipersalahkan.

 

Hanya apabila kita menyedari hak istimewa bangsa kita, kita dapat bersikap belas kasihan kepada mereka yang tidak menikmati hak istimewa yang sama.

 

Saya tahu bahawa sebilangan besar orang Cina rasa tersinggung apabila kita diberitahu bahawa bangsa kita mempunyai hak istimewa.

 

"Keluarga saya bekerja keras!" adalah jawapan yang popular atau hanya diam.

 

 

fudzail

 

 

Walaupun itu sudah pasti yang orang Cina telah bekerja keras tetapi begitu juga ramai Melayu.  Tidak mengalami kemunduran tertentu yang dialami oleh orang lain kerana warna kulit mereka.

 

Saya bekerja keras untuk apa yang saya ada hari ini sebagai Melayu bukan melalui politik dan keistimewaan. Terutama di Dubai yang lebih menonjol rasisme.

 

Setelah pulang dari Dubai yang saya tinggal 18 tahun dengan pelbagai bangsa, secara umumnya rasisme ada di mana-mana. Di Dubai orang India adalah majoriti dan walaupun cuba didiamkan oleh kerajaan, rasisme terus menjadi onak dalam duri.

 

Selalunya orang India yang rasisme dengan memilih bangsa sendiri untuk pekerjaan. Saya rasa orang Filipina kurang rasisme tetapi kalau bersama orang Filipina kita terbiar. Begitu juga Bangladesh, Pakistan, British dan lebih 100 bangsa di Dubai.

 

Apalagi dengan Ekspo 2020 dengan 191 negara menyertai. Adakah rasisme? Untuk UAE sendiri rasisme adalah kuat dengan orang lain.

 

Di negara kita yang sudah merdeka 64 tahun pun rasisme masih kuat. Terutama untuk orang-orang politik yang mana komen tersebut datang dari seorang ahli politik.

 

Saya tahu perlumbaan memberi  sokongan dengan menempatkan di persekitaran dan berpeluang untuk berkembang dan maju.

 

Walaupun begitu, ini adalah saat pengajaran yang sangat baik bagi kita rakyat Malaysia yang tidak mungkin melupakan rasisme sampai bila-bila. Rasisme akan terus wujud selagi manusia bernafas.

 

Begitu pun, kita mesti melepaskan perkauman dan saya suami isteri ingin menyambut cucu dari perkahwinan campur anak-anak!   - DagangNews.com