RHB Bank hentikan perjanjian bankasurans baharu kesan pertikaian undang-undang dengan Tokio Marine | DagangNews Skip to main content

RHB Bank hentikan perjanjian bankasurans baharu kesan pertikaian undang-undang dengan Tokio Marine

KUALA LUMPUR 12 Sept - RHB Bank Bhd bersetuju untuk menghentikan sebarang perjanjian bankasurans baharu kesan daripada pertikaian undang-undang dengan Tokio Marine Life Insurance Malaysia Bhd sedang berlangsung.

 

Keputusan itu dibuat untuk mengekalkan staus quo sementara Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur dalam menangani saman pemula yang difailkan oleh Tokio Marine.

 

Mahkamah telah menetapkan tarikh sebutan semula untuk saman pemula pada 30 Oktober 2024 dan 4 November 2024.

 

Daripada menetapkan tarikh sebutan semula bagi permohonan injunksi interim, RHB Bank dan Tokio Marine telah mencapai persetujuan dengan bank itu mengelak daripada memasuki perjanjian bankasurans baharu sehingga mahkamah membuat keputusan mengenai isu utama.

 

“Pihak-pihak terlibat, bagi mempercepatkan perkara itu, RHB Bank bersetuju untuk tidak mengadakan sebarang perjanjian bankasurans dengan mana-mana pihak buat sementara waktu,” kata pengumuman itu.

 

Langkah itu bertujuan mempercepatkan penyelesaian pertikaian, yang berkisar tentang "hak penolakan pertama" Tokio Marine di bawah perjanjian pengaturan bankasurans mereka yang akan tamat pada penghujung 2024. 

 

Dengan mengekalkan keadaan semasa, kedua-dua pihak berusaha untuk mengelak daripada lebih lanjut komplikasi dan memastikan penyelesaian yang adil.

 

"Syarikat kekal komited sepenuhnya untuk bekerjasama dengan semua pihak bagi memelihara iklim pelaburan yang berkembang maju dan kondusif di Malaysia," kata RHB Bank dalam satu kenyataan. - DagangNews.com