Sapura Energy terima pengesahan CDRC mengenai persetujuan pemiutang bagi penstrukturan semula hutang | DagangNews Skip to main content

Sapura Energy terima pengesahan CDRC mengenai persetujuan pemiutang bagi penstrukturan semula hutang

KUALA LUMPUR 13 Dis -​​ Sapura Energy Bhd telah menerima pengesahan bertulis daripada Jawatankuasa Penstrukturan Semula Hutang Korporat (CDRC) bahawa sekurang-kurangnya 75% daripada pembiaya kemudahan pembiayaan pelbagai mata wang (MCF) berjumlah RM10.3 bilion secara prinsip telah memberi kelulusan yang diperlukan untuk cadangan skim penstrukturan semula hutang.

 

Pengesahan itu menandakan peristiwa penting dalam pelan penetapan semulanya, yang merangkumi usaha untuk menangani tahap hutangnya yang tidak mampan dan jumlah terhutang kepada pemiutang perdagangan, kata Sapura Energy hari ini.

 

Proses tersebut melibatkan kira-kira RM1.5 bilion dalam tuntutan daripada vendor.

 

Ketua Pegawai Eksekutif Sapura Energy Datuk Mohd Anuar Taib berkata syarikat itu dan penasihatnya akan terus bekerjasama dengan pembiaya dan CDRC untuk mencapai kejayaan penutupan penstrukturan semula hutangnya.

 

"Dengan kelulusan secara prinsip, kami cukup yakin bahawa kami kini menghampiri beberapa pencapaian terakhir dalam perjalanan ini.

 

"Ini sememangnya satu langkah positif ke arah mengatur kedudukan kewangan kami, akhirnya membantu Sapura Energy keluar daripada statusnya sebagai syarikat Nota Amalan 17," katanya.


 

Datuk Mohd Anuar Taib
                                                Datuk Mohd Anuar Taib

 


Sejak September tahun lepas, Sapura Energy dan pembiaya MCF telah terlibat dalam rundingan pengantara CDRC untuk mencapai persetujuan mengenai skim hutang itu.

 

Syarikat itu menyatakan kelulusan-dalam-prinsip untuk penstrukturan semula hutang membuka jalan kepada mesyuarat yang dipanggil mahkamah dengan kelas pemiutang yang berkaitan Sapura Energy dan anak-anak syarikatnya yang berkaitan.

 

"Lembaga pengarah dan pengurusan kanan Sapura Energy merakamkan penghargaan kepada ahli CDRC atas bimbingan dan profesionalisme mereka yang tidak ternilai semasa proses pengantaraan.

 

"Kami juga berterima kasih kepada Pembiaya MCF atas sokongan berterusan mereka terhadap Sapura Energy," tambah Anuar. - DagangNews.com