SC saman Yu Kuan Chon atas manipulasi saham Shangri-La, tuntut bayaran lebih RM26 juta | DagangNews Skip to main content

SC saman Yu Kuan Chon atas manipulasi saham Shangri-La, tuntut bayaran lebih RM26 juta

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 27 Jun - Suruhanjaya Sekuriti (SC) menyaman Datuk Dr Yu Kuan Chon atas penipuan pasaran dan pelanggaran manipulasi membabitkan saham dalam Shangri-La Hotels (M) Bhd.

 

Menurut SC, Yu telah berdagang saham Shangri-La antara 1 Mac 2018 dan 24 Julai 2018 dengan cara yang menyebabkan lonjakan dalam jumlah dagangan dan harga sahamnya.

 

Yu telah didakwa berdagang dan berurus niaga dalam saham Shangri-La menggunakan 15 akaun sistem depositori pusat (CDS) semasa tempoh penting.

 

 

"Perdagangannya mewakili kira-kira 81.9 peratus daripada jumlah keseluruhan saham Shangri-La yang didagangkan di pasaran dalam tempoh ini," katanya dalam satu kenyataan.

 

 

Datuk Dr Yu Kuan Chon
                     Datuk Dr Yu Kuan Chon

 

 

SC mendakwa Yu telah terlibat dalam aktiviti manipulatif dalam perdagangan saham Shangri-La, dan aktiviti perdagangan tersembunyi adalah melanggar seksyen 175(1) dan/atau 176(1) Akta Pasaran Modal dan Perkhidmatan 2007.

 

SC menuntut, antara lain, disgorgement (pembayaran balik hasil diperoleh secara salah) sebanyak RM26.57 juta, iaitu tiga kali ganda keuntungan yang didakwa telah dibuat oleh Yu akibat pelanggaran itu, dan penalti sivil RM1 juta.

 

Dia juga dilarang daripada menjadi ketua eksekutif atau pengarah atau terlibat dalam pengurusan mana-mana syarikat awam atau anak syarikatnya selama lima tahun serta berdagang di bursa saham untuk tempoh yang sama.

 

SC berkata manipulasi pasaran menjejaskan integriti dan ketelusan pasaran modal, yang boleh menghakis keyakinan pelabur dan mengganggu kecekapan pasaran.

 

"SC memandang serius manipulasi pasaran dan akan terus mengekalkan pendirian penguatkuasaan yang kukuh untuk melindungi pelabur dan menegakkan integriti pasaran modal," tambahnya. - DagangNews.com