Siasatan dalaman Bintai Kinden mendakwa bekas ED lakukan dagangan orang dalam, urus niaga saham tanpa kebenaran | DagangNews Skip to main content

Siasatan dalaman Bintai Kinden mendakwa bekas ED lakukan dagangan orang dalam, urus niaga saham tanpa kebenaran

KUALA LUMPUR 6 Sept - Susulan siasatan dalaman selama tiga bulan terhadap kelakuan tiga pengarah yang tidak dinamakan, Bintai Kinden Corp Bhd mendakwa bahawa seorang daripada bekas pengarah eksekutifnya melakukan dagangan orang dalam (insider trading).

 

Menyentuh mengenai kelewatan mengumumkan pelupusan saham Bintai Kinden dan aktiviti dagangan orang dalam, firma kejuruteraan mekanikal dan elektrik itu berkata bekas ED melupuskan saham `sebelum dan pada' tarikh syarikat itu mengisytiharkan status Nota Amalan 17 (PN17) .

 

Menurut syarikat itu, ini menimbulkan kebimbangan terhadap kemungkinan berlakunya dagangan orang dalam, memandangkan maklumat sensitif harga yang tersedia menjelang pengumuman bursa PN17 pada 29 Mac.

 

Walaupun bekas pengarah eksekutif terbabit tidak dinamakan, pemfailan bursa bertarikh 24 April menyenaraikan bekas pengarah eksekutif Bintai Kinden, Noor Azri Noor Azerai telah melupus keseluruhan pegangan sahamnya sebanyak 12.6 juta saham atau 1.34% pegangan dalam Bintai Kinden pada 28 dan 29 Mac, menurut laporan The Edge.

 

Beliau melupuskan blok 280,600 saham pada 28 Mac pada tujuh sen setiap satu. Ini diikuti dengan penjualan 12.32 juta saham pada 29 Mac pada enam sen sesaham. Berdasarkan pengiraan, Noor Azri menjual 1.34% pegangannya pada harga RM758,806.


 

Noor Azri Noor Azerai
            Noor Azri Noor Azerai

 


Menurut The Edge, pemfailan bertarikh 24 April menyenaraikan penjualan itu sebagai "pelupusan di pasaran terbuka kerana panggilan margin (jualan paksa)", tetapi ini kemudiannya dipinda dalam pengumuman susulan setengah bulan kemudian pada 10 Mei yang dilabelkan sekadar sebagai "pelupusan".

 

Pada 28 Julai 2021, beberapa hari selepas beliau mula-mula menyertai lembaga pengarah Bintai Kinden sebagai pengarah eksekutif pada usia 22 tahun, Noor Azri memperoleh tiga juta saham, kemudian 0.79% kepentingan, berharga RM1.08 juta.

 

Dakwaan dagangan orang dalam itu hanyalah satu daripada ringkasan penemuan Bintai Kinden dalam maklumannya di Bursa Malaysia pada 5 Sept 2023 selepas firma guaman bebas membentangkan penemuan siasatan dalaman terhadap tiga pengarah yang tidak dinamakan itu.

 

Sebelum Bintai Kinden mengumumkan permulaan siasatan dalaman, empat pengarahnya meletak jawatan daripada lembaga pengarah.

 

Pengarah yang meletak jawatan beberapa minggu sebelum siasatan ialah Noor Azri; bekas pengerusi bukan eksekutif Datuk Ibrahim Othman; timbalan naib pengerusi dan timbalan bukan eksekutif Ong Choon Lui dan bekas pengarah bukan eksekutif bebas Mohd Shakir Suhaimi.

 

Kedua-dua Ibrahim dan Mohd Shakir menyertai lembaga pengarah syarikat pada Mac 2021. Ong telah menduduki lembaga pengarah sejak Ogos 2000, kemudian sebagai pengarah bukan eksekutif.

 

Manipulasi pasaran, transaksi tanpa kebenaran dan pengeluaran

Selain dakwaan perdagangan orang dalam, Bintai Kinden juga menandakan satu siri transaksi perdagangan saham dan mata wang kripto yang tidak dibenarkan, yang dinyatakan terutamanya dilakukan oleh bekas pengarah eksekutif syarikat itu, dalam kapasitinya sebagai pengarah eksekutif unit milik penuhnya Bintai Trading Sdn Bhd ( BTSB).

 

Daripada ini, ia menyatakan bahawa terdapat penyelewengan dalam dagangan BTSB dalam saham Malaysian Genomics Resources Centre Bhd (MGRC) dan Emico Holdings Bhd, di mana sejumlah 98 daripada urus niaga tersebut gagal mematuhi keperluan pengumuman bursa yang diperlukan, walaupun BTSB pada masa itu mempunyai sudah melepasi ambang pemegang saham yang besar.


 

Malaysian Genomics Resources Centre Bhd
Bangunan Malaysian Genomics Resources Centre Bhd


 

Perlu diingat bahawa pada masa itu, Noor Azri menyertai lembaga pengarah MGRC pada akhir Disember 2021 sebagai pengarah bebas dan bukan eksekutif dan kemudiannya dilantik semula sebagai pengerusi eksekutif Mei tahun ini.

 

Syarikat itu juga menggariskan terdapat corak berulang yang boleh diperhatikan dalam dagangan saham MGRC oleh BTSB, di mana selang antara urus niaga yang diumumkan didakwa "nampak masanya untuk mengelak pengesanan pasaran, menunjukkan kemungkinan manipulasi pasaran melalui teknik perdagangan cuci".

 

Urus niaga tanpa kebenaran ini berterusan walaupun lembaga pengarah Bintai Kinden mengeluarkan arahan menghentikan saham pada 5 Mei.

 

“Ini termasuk urus niaga ke atas saham SNS Network Technology Bhd, EG Industries Bhd, dan MGRC. Corak dagangan ‘Beli Tinggi & Jual Rendah’ telah dikenal pasti, mengakibatkan anggaran kerugian RM204,608.75,” kata syarikat itu.

 

“Berdasarkan penemuan ini, lembaga telah memutuskan untuk membuat laporan rasmi kepada polis dan Bursa Securities, serta Suruhanjaya Sekuriti Malaysia,” tambahnya.

 

Saham di Bintai Kinden berakhir tidak berubah pada 7.5 sen, memberikan kumpulan itu permodalan pasaran RM70.38 juta. - DagangNews.com