Stella peroleh kemudahan pinjaman RM101 juta daripada Ambank bagi membiayai pengambilalihan firma pembinaan | DagangNews Skip to main content

Stella peroleh kemudahan pinjaman RM101 juta daripada Ambank bagi membiayai pengambilalihan firma pembinaan

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 7 Sept - Stella Holdings Berhad berjaya memperoleh kemudahan pinjaman sehingga RM101 juta daripada AmBank (M) Berhad.

 

Kemudahan itu termasuk pinjaman berjangka sehingga RM100 juta bagi membiayai sebahagian daripada pengambilalihan firma pembinaan, Pembinaan Teguh Maju Sdn .Bhd. (PTM) yang berharga RM380 juta.

 

Kemudahan pinjaman kedua sehingga RM1 juta akan digunakan untuk membiayai pengurangan terma jaminan/insurans jangka tahap/premium insurans bagi menampung hayat pengarah kumpulan, pengurusan utama, pemegang saham dan penama yang dilantik.

 

Mana-mana bahagian pinjaman yang tidak digunakan akan dibatalkan.

 

Kumpulan itu berkata, kedua-dua pinjaman berjangka mempunyai tempoh sehingga 36 bulan dari hari perniagaan pertama bulan berikutnya dari tarikh pengeluaran pertama.

 

"Penggunaan kemudahan pinjaman berjangka adalah tertakluk kepada kelulusan cadangan pengambilalihan oleh pemegang saham syarikat pada mesyuarat agung luar biasa (EGM) yang akan diadakan pada tarikh yang akan dmaklumkan kemudian," katanya dalam satu makluman kepada Bursa Malaysia.

 

Stella baru-baru ini mengumumkan rancangannya untuk memperoleh PTM dalam urus niaga pihak berkaitan. 

 

Pertimbangan pembelian RM380 juta itu akan dibayar menggunakan pinjaman berjangka daripada AmBank (RM100 juta) dan terbitan 350 juta saham baharu pada harga terbitan 80 sen sesaham.

 

Cadangan pengambilalian itu dijangka siap pada suku keempat 2023 dan mereka akan memegang 100% kepentingan ekuiti dalam PTM.

 

Pengambilalihan PTM datang dengan jaminan keuntungan yang disediakan oleh vendor, yang merupakan antara pengarah Stella. 

 

Mereka memberi jaminan bahawa keuntungan selepas cukai PTM bagi tahun kewangan berakhir 30 Jun 2024 (FY24), FY25 dan FY26 tidak akan kurang daripada RM120 juta secara agregat.- DagangNews.com