STIDC meterai MoU tubuh loji kejuruteraan kayu bersama entiti Australia | DagangNews Skip to main content

STIDC meterai MoU tubuh loji kejuruteraan kayu bersama entiti Australia

Datuk Amar Awang Tengah Ali Hasan bersama delegasi melawat kilang Tilling Timber Pte Ltd di Melbourne, Australia pada 22 Jun 2022.

KUCHING 22 Jun - Cadangan penubuhan loji kejuruteraan kayu di Sarawak menggunakan kayu daripada hutan yang ditanam semula dijangka menarik pelaburan kira-kira RM120 juta dengan unjuran menjana pendapatan tahunan sebanyak RM78 juta.

 

Untuk mencapai matlamat itu, Perbadanan Kemajuan Industri Kayu Sarawak (STIDC) memeterai Memorandum Persefahaman dengan Woodsfield Glulam Manufacturing Sdn Bhd dan Tilling Timber Pte Ltd, Australia yang disaksikan Timbalan Perdana Menteri Datuk Amar Awang Tengah Ali Hasan di Melbourne, Australia hari ini.

 

STIDC diwakili pengurusnya Datu Hashim Bojet, manakala Woodsfield Glulam Pembuatan diwakili oleh pengarah urusannya Eddie Ling Lee Tee dan Tilling Timber oleh pengarah urusannya Glenn Tilling.

 

Menurut satu kenyataan, MoU itu membuka jalan untuk kajian kebolehlaksanaan dijalankan bagi membangunkan loji kayu kejuruteraan di Sarawak menggunakan kayu daripada hutan yang ditanam semula.

 

“MoU itu adalah manifestasi komitmen negeri untuk melaksanakan pelan transformasi untuk mempromosikan produk bernilai tambah tinggi daripada bahan hutan yang ditanam semula.

 

“Ia juga selaras dengan PCDS (Strategi Pembangunan pasca COVID-19) 2030 yang bertujuan untuk menjana kemakmuran ekonomi, keterangkuman sosial, kelestarian alam sekitar serta pembangunan hijau dan penyimpanan karbon,” tegas Awang Tengah dalam kenyataan itu.

 

Dengan kerjasama dan pelaburan ini, STIDC akan mempromosikan penggunaan kayu kejuruteraan dalam pembinaan perumahan dan bangunan di Sarawak.

 

Menerusi MoU tersebut, Tilling Timber akan bertanggungjawab untuk membangunkan dan menjamin pasaran untuk kejuruteraan produk kayu manakala Woodsfield akan bertanggungjawab untuk memindahkan teknologi kejuruteraan pembuatan kayu berdasarkan pengalaman pengeluaran komersialnya.

 

STIDC pula akan berperanan memudahcara pelaburan yang dicadangkan dan keperluan-keperluan material.

 

Turut hadir menyaksikan penandatanganan itu ialah Pesuruhjaya Tinggi Malaysia ke Australia Dato’ Roslan Abdul Rahman; Konsul Jeneral Malaysia ke Melbourne Australia Marzita Marzuki; Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Pelaburan Datuk Dr Malcolm Mussen Lamoh; Pengarah Unit Perancang Ekonomi Sarawak, Datu Abdullah Zaidel dan Pemangku Setiausaha Tetap Kementerian Perdagangan Antarabangsa, Industri dan Pelaburan Sarawak, Dzulkornain Masron.

 

Perwakilan Sarawak kemudiannya melawat kilang Tilling Timber. - DagangNews.com