Subsidiari Homeritz, Khazanah Realty capai persetujuan selesai kes saman sivil penjualan tanah | DagangNews Skip to main content

Subsidiari Homeritz, Khazanah Realty capai persetujuan selesai kes saman sivil penjualan tanah

Oleh M. HERMAN HAMID

KUALA LUMPUR 2 April - Embrace Industries Sdn Bhd, subsidiari Homeritz Corporation Berhad dan Khazanah Realty mencapai persetujuan untuk menyelesaikan saman sivil yang difailkan lebih tiga tahun lalu berhubung isu urusan pembelian tanah di Johor.

 

Dalam pemakluman kepada Bursa Malaysia hari ini, Homeritz berkata, penghakiman persetujuan kes sivil itu direkodkan Mahkamah Tinggi pada 28 Mac lalu.

 

Kata syarikat itu, syarat perjanjian penyelesaian antara pihak-pihak terlibat telah dipersetujui dan ini tidak diteruskan dengan perbicaraan penuh.

 

Syarat penting penghakiman persetujuan termasuk plaintif iaitu Embrace Industries bersetuju untuk membayar jumlah harga belian sebanyak RM5.71 juta kepada defendan, Khazanah Realty.

 

Ia melibatkan RM2.82 juta untuk Lot 11722 dan RM2.89 juta untuk Lot 11723 kepada Defendan.

 

"Pemilikan kosong Lot 11722 dan Lot 11723 hendaklah dianggap telah diserahkan kepada plaintif pada tarikh penghakiman persetujuan dan semua keluaran seperti cukai tanah, taksiran dan pengeluaran lain hendaklah dibahagikan pada tarikh penghantaran milikan kosong.

 

"Setelah berjaya mendaftarkan Lot 11722 dan Lot 11723 yang memihak kepada plaintif mengikut terma penghakiman persetujuan, plaintif dan defendan tidak akan mempunyai apa-apa tuntutan lanjut terhadap satu sama lain berkenaan dengan apa-apa perkara yang berbangkit daripada atau berkaitan dengan Perjanjian Jual Beli," katanya.

 

Menurut pemakluman itu, hak, kewajipan dan tanggungjawab pihak-pihak hendaklah mengikut peruntukan yang ditetapkan dalam Perjanjian Jual Beli, kecuali seperti yang diubah suai oleh penghakiman persetujuan ini.

 

"Setiap pihak hendaklah menanggung kos sendiri dalam perkara itu dan yuran guaman yang ditanggung dalam urusan pengangkutan.

 

"Selepas memfailkan penghakiman persetujuan, litigasi antara plaintif dan defendan dengan ini dimuktamadkan.

 

"Penghakiman persetujuan tidak dijangka mempunyai sebarang kesan operasi dan kewangan yang material ke atas Syarikat," jelasnya.

 

ritz

 

DagangNews pada September 2021 melaporkan Homeritz menerusi maklumannya di Bursa Malaysia memberitahu bahawa Embrace Industries telah memfailkan saman terhadap defendan, melibatkan urusan jual dan beli dua bidang tanah yang terletak di Parit Bakar, Muar, Johor.

 

Perjanjian jual dan beli tanah (SPA) telah dimeterai pada 1 Februari 2021, di mana Embrace Industries bersetuju untuk membeli kedua-dua bidang tanah tersebut pada kadar RM5.7 juta yang tertakluk kepada beberapa syarat dalam tempoh tiga bulan dengan lanjutan dua bulan.

 

Homeritz mendakwa Khazanah Realty telah melanggar janji dan gagal atau menolak untuk membantu anak syarikatnya dalam permohonan kelulusan bagi membina infrastruktur awam, bangunan kilang, izin merancang dan rancangan bangunan melibatkan tanah tersebut. 

 

Ini di mana defendan didakwa menangguhkan pelaksanaan dokumen yang diperlukan atau enggan menandatangani dokumen.

 

 “Defendan juga telah meminta persetujuan Pihak Berkuasa Negeri hampir 4 bulan setelah SPA. Oleh itu, plaintif mendakwa defendan telah mengetepikan syarat sebelumnya dan masa,” tambah Homeritz dalam maklumannya itu, baru-baru ini.

 

Saman telah difailkan oleh firma guaman plaintiff, Tetuan Chee Siah Le Kee & Partners di Mahkamah Tinggi Muar pada 24 September 2020 yang menuntut pengisytiharan bahawa defendan tidak berhak untuk membatalkan SPA; perintah yang melarang defendan menjual tanah; prestasi khusus SPA; kerosakan am sebagai tambahan kepada atau sebagai pengganti prestasi, kepentingan dan kos tertentu. - DagangNews.com