Sumisaujana failkan permohonan IPO Pasaran ACE Bursa Malaysia bagi pemerolehan hartanah | DagangNews Skip to main content

Sumisaujana failkan permohonan IPO Pasaran ACE Bursa Malaysia bagi pemerolehan hartanah

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 22 Ogos - Syarikat bahan kimia khusus, Sumisaujana Group Bhd memfailkan tawaran awam permulaan (IPO) di Pasaran ACE Bursa Malaysia untuk mengumpul dana bagi pemerolehan beberapa hartanah, termasuk sebuah kilang, serta membiayai pengembangan.

 

Menurut draf prospektusnya, IPO yang dicadangkan itu melibatkan terbitan awam 310 juta saham baharu dan tawaran jualan sehingga 90 juta saham sedia ada pada harga yang akan ditentukan kemudian.

 

Secara keseluruhannya, penyenaraian itu menawarkan pelabur sehingga 27.71% kepentingan dalam syarikat itu.

 

Kumpulan itu merancang untuk mengambil alih sebuah gudang, pejabat korporat, dan kilang di Puncak Alam, Selangor, dan menyatukan operasinya yang kini ditempatkan di lokasi berbeza di Selangor, Johor dan Sarawak, kata syarikat itu.

 

“Ini akan membolehkan kumpulan kami menyelaraskan semua proses pentadbiran dan kewangan dalaman kami, meningkatkan kecekapan, menambah baik dan mempercepatkan membuat keputusan serta mengurangkan masa serta kos perjalanan untuk kakitangan dan pekerja kami serta pihak berkepentingan lain,” kata kumpulan itu.

 

Sumisaujana terlibat dalam pembuatan bahan kimia khusus minyak dan gas, perdagangan bahan kimia khusus dan industri, dan penyediaan perkhidmatan sokongan berkaitan teknikal. 

 

Pada tahun berakhir Disember 2023, syarikat itu memperoleh keuntungan bersih sebanyak RM30.62 juta pada pendapatan RM198.78 juta.

 

Kemudahan pembuatan syarikat termasuk tiga reaktor dengan jumlah kapasiti tahunan sebanyak 10,700 tan, satu tangki campuran-reaktor hibrid dengan kapasiti tahunan 4,900 tan dan disokong oleh enam tangki campuran dengan jumlah kapasiti tahunan sebanyak 19,500 tan.

 

Di bawah terbitan awam, syarikat memperuntukkan 72.5 juta saham baharu kepada orang ramai dan 24.4 juta saham kepada orang yang layak. 

 

Sumisaujana juga akan mengetepikan 90.45 juta saham kepada pelabur Bumiputera yang diluluskan dan 122.65 juta saham untuk memilih pelabur melalui penempatan persendirian.

 

Hasil daripada penjualan saham baharu juga akan digunakan untuk pengembangan bahagian penyelidikan dan pembangunannya, membiayai keperluan modal kerja dan membiayai perbelanjaan penyenaraian.

 

Sementara itu, sebarang wang yang diperoleh daripada penjualan saham sedia ada akan terakru sepenuhnya kepada sekumpulan pemegang saham jualan Ketua Pegawai Eksekutif Norazlam Norbi; Timbalan Pengerusi Eksekutif Toh, Chee Seng; Ketua Pegawai Operasi, Ramli Mohamad, serta Atreon Holdings Sdn Bhd yang dipegang oleh ketiga-tiga mereka. 

 

RHB Investment Bank merupakan penasihat Utama, penaja, penaja jamin tunggal dan ejen penempatan tinggal IPO.- DagangNews.com