Sunway Construction raih manfaat JV dengan Engie, dijangka menang lebih banyak projek teknologi canggih - TA Securities | DagangNews Skip to main content

Sunway Construction raih manfaat JV dengan Engie, dijangka menang lebih banyak projek teknologi canggih - TA Securities

Oleh M. HERMAN HAMID

KUALA LUMPUR 22 Julai - Sunway Construction Berhad bakal menerima manfaat daripada penubuhan syarikat usaha sama bersama Engie Services Malaysia Sdn Bhd (EMSB) dengan meletakkannya pada kedudukan peneraju bagi meraih lebih banyak kontrak baharu dalam projek teknologi canggih (ATP).

 

Menurut firma penyelidikan itu, syarikat usaha sama itu, Sunway Engie DC Sdn Bhd akan menyumbang secara positif dan sinergi kepada Sunway Constrution dengan memanfaatkan kepakaran teknikal Sunway Engineering Sdn Bhd (SESB) dan EMSB dalam bidang kejuruturaan dan mekanikal (M&E).

 

"Usaha sama ini dijangka meningkatkan keupayaan Sunway Construction dan meletakkannya pada kedudukan yang baik untuk projek-projek canggih pada masa hadapan," katanya dalam nota penyeldikan hari ini.

 

TA Securities berkata, Engie merupakan perintis dalam industri pembinaan pusat data, pakar dalam membangunkan, memiliki dan mengendalikan kemudahan penyejukan serta penyedia kemudahan tenaga solar untuk pengeluaran utiliti.

 

Selain itu, katanya, Engie menyediakan penyelesaian kecekapan tenaga serta perkhidmatan kejuruteraan, reka bentuk dan pemasangan untuk projek pusat data.

 

"Sunway Construction yang memperoleh kontrak RM747.8 juta daripada firma teknologi multinasional AS untuk membina pusat data di Selangor pada Mac, telah menganugerahkan subkontrak bernilai RM416.8 juta yang diumumkan pada Jumaat lalu.

 

"Menurut pengisian Bursa, Sunway Engie DC Sdn Bhd, syarikat usaha sama antara Sunway Engineering (70%) dan EMSB (30%) telah memenangi subkontrak sistem mekanikal dan elektrikal (M&E).

 

"Pada masa ini, projek itu sedang berjalan seperti yang dijadualkan dan dijangka siap pada penghujung 2QCY27. Kami optimis mengenai pembangunan projek baharu ini, kerana kami percaya perkongsian usaha sama akan menyumbang secara positif dan sinergi, memanfaatkan kepakaran teknikal SESB dan ENGIE dalam bidang pembinaan dan M&E," jelasnya.

 

Sementara itu, TA Securities mengekalkan saranan 'Beli' Sunway Construction dengan Harga sasaran tidak berubah pada RM6.15 sesaham.

 

Firma penyelidikan itu menganggarkan buku pesanan tertunggak Sunway Construction pada kira-kira RM7.2 billion setakat ini.

 

"Kami terus menyukai saham Sunway Construction atas sebab-sebab berikut:- (i) Kedudukan kukuhnya sebagai pesaing untuk projek infrastruktur mega, iaitu MRT3, Johor ART dan LRT Pulau Pinang, (ii) keterlihatan pendapatan yang kukuh di sebalik pesanan tertunggak yang kukuh buku, dan (iii) kedudukan utamanya dalam mendapatkan lebih banyak pekerjaan dalam industri ATP yang berkembang maju," ujarnya.- DagangNews.com