Syarikat pemula Herbalogi.ai dan iMedikel bekerjasama membangunkan ubat untuk masalah COVID-19 yang lama | DagangNews Skip to main content

Syarikat pemula Herbalogi.ai dan iMedikel bekerjasama membangunkan ubat untuk masalah COVID-19 yang lama

Dari kiri, Dr Azam Che Idris dan Yusmat Mamat
Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 10 Mac - Herbalogi.ai menjalin kerjasama dengan iMedikel Pharma Holding Bhd untuk meneroka potensi peranan kecerdasan buatan (AI) dalam membangunkan ubat untuk masalah COVID-19 yang sudah lama, khususnya menangani gejala "kabus otak".

 

Herbalogi.ai ialah syarikat permulaan yang terdiri daripada pakar antarabangsa dalam kecerdasan buatan, sains komputer dan bioinformatik.

 

Kerjasama itu akan memanfaatkan kepakaran Herbalogi.ai dalam AI untuk mencipta formulasi herba perubatan baharu, manakala iMedikel Pharma akan menyediakan kepakarannya dalam pembuatan farmaseutikal untuk menghasilkan formulasi ini pada skala.

 

"Perkongsian itu bertujuan untuk membawa rawatan yang inovatif dan berkesan kepada pesakit yang mengalami gejala COVID-19 yang lama, termasuk 'kabus otak', keadaan di mana pesakit mengalami kesukaran menumpukan perhatian, kekeliruan, dan kehilangan ingatan," kata ketua pegawai eksekutif Herbalogi.ai Dr Azam Che Idris dalam satu kenyataan.

 

"Algoritma AI kami yang canggih akan membantu mengenal pasti gabungan sebatian herba yang paling berkesan untuk menyasarkan 'kabus otak' dan simptom COVID-19 yang lain," tambahnya.

 

Presiden iMedikel Yusmat Mamat berkata pengalamannya yang luas dalam pembuatan dan pengedaran farmaseutikal akan membolehkannya dengan cepat dan cekap membawa rawatan baharu ke pasaran bagi membantu pesakit yang bergelut dengan Covid-19 yang telah lama berlalu.

 

Herbalogi.ai turut mengumumkan pelantikan dua perunding untuk membantu projek itu.

 

Dr Nor Hayati Abu Samah, pakar farmaseutik di Universiti Teknologi Mara, akan memberikan kepakarannya dalam formulasi farmaseutikal dan sistem penyampaian ubat.

 

Dr Izyan A Wahab, seorang ahli akademik di Universiti Malaya yang mempunyai kepakaran dalam keselamatan perubatan, akan membantu memastikan formulasi herba perubatan yang dibangunkan oleh Herbalogi.ai memenuhi standard keselamatan dan keberkesanan tertinggi.

 

"Penambahan kedua-dua pakar ini dalam projek itu menekankan lagi komitmen Herbalogi.ai terhadap kecemerlangan saintifik dan inovasi," katanya. - DagangNews.com