T7 Global memperkenalkan T7 SHIRLEY, MOPU terbaru yang bakal beroperasi di Teluk Siam | DagangNews Skip to main content

T7 Global memperkenalkan T7 SHIRLEY, MOPU terbaru yang bakal beroperasi di Teluk Siam

Oleh M. HERMAN HAMID

KUALA LUMPUR 2 Feb - T7 Global Berhad (T7 Global) secara rasmi menamakan Unit Pengeluaran Luar Pesisir Mudah Alih (MOPU) terbarunya sebagai T7 SHIRLEY pada majlis yang diadakan di Limbongan Beihai, China State Shipbuilding Corporation, Qing Dao, China. 

 

Menurut  penyedia rumusan tenaga itu, T7 SHIRLEY akan dipajak kepada Valeura Energy Inc, operator di medan minyak Nong Yao, Teluk Siam.

 

Unit tersebut telah siap dibina sepenuhnya dan penghantaran ini satu pencapaian signifikan kepada T7 Global, menandakan kepada penglibatan di perairan Thailand.

 

Ketua Pegawai Eksekutif T7 Global, Tan Kay Zhuin berkata, beliau ingin menyampaikan penghargaan kepada pelanggan atas kepercayaan dan keyakinan yang diberikan.

 

mopu

 

"MOPU ini mula dipajak pada 2024 untuk tempoh lima tahun akan datang yang menjamin kewangan jangka panjang kepada Kumpulan, sama seperti pajakan 10 tahun TSEVEN ELISE MOPU di perairan Malaysia.

 

"Kumpulan akan memfokuskan kepada aset tenaga persisir sebagai salah satu pemacu pertumbuhan masa depan," katanya dalam kenyataan hari ini.

 

Pada September 2022, T7 Global memaklumkan memperoleh kontrak penyewaan, operasi dan penyelenggaraan daripada Busrakham G11 Ltd. bernilai hampir RM400 juta membabitkan penyediaan pajakan, operasi dan penyelenggaraan MOPU di medan Nong Yao. - DagangNews.com