Tangguh cukai mewah: Mengapa Kerajaan Perpaduan cepat cukai orang miskin tetapi lambat ke atas orang kaya? | DagangNews Skip to main content

Tangguh cukai mewah: Mengapa Kerajaan Perpaduan cepat cukai orang miskin tetapi lambat ke atas orang kaya?

Kementerian Kewangan tidak membentangkan Rang Undang-undang Cukai Barang Bernilai Tinggi di Dewan Rakyat yang ditangguhkan pada 27 Mac 2024. - Gambar NSTP

KUALA LUMPUR 29 Mac - Satu daripada fungsi cukai ialah pengagihan pendapatan. Lazimnya, kerajaan mengutip cukai daripada mereka yang berpendapatan tinggi dan mengagihkannya kepada mereka yang lebih memerlukan seperti melalui subsidi atau pemberian wang tunai terus.

 

Jadi, mengejutkan apabila The Edge melaporkan bahawa kerajaan telah menangguhkan rancangan untuk mengenakan cukai barang bernilai tinggi yang pada mulanya dijadualkan untuk dilaksanakan mulai 1 Mei.

 

BACA SINI: Pelaksanaan cukai barang bernilai tinggi ditangguhkan, MOF belum membentangkan rang undang-undang

 

Juga dikenali sebagai "cukai mewah", penangguhan itu disebabkan oleh pertikaian mengenai apa yang menjadi "barangan bernilai tinggi" dan julat harga, menurut media berita perniagaan itu.

 

Kementerian Kewangan tidak membentangkan Rang Undang-undang Cukai Barang Bernilai Tinggi di Dewan Rakyat yang ditangguhkan pada Rabu (27 Mac). Pelan itu pada asalnya diumumkan dalam Bajet 2023 yang disemak dan diperincikan lagi setahun kemudian.

 

Penangguhan itu telah menimbulkan persoalan yang membimbangkan. Bagaimanakah kerajaan tidak ada masalah memperkenalkan banyak cukai lain yang memberi kesan kepada kumpulan berpendapatan rendah tetapi perlahan pada cukai yang menyasarkan golongan kaya?

 

Pada Januari 2024, cukai baharu seperti cukai barang bernilai rendah (LVGT) pada 10% untuk e-platform, cukai keuntungan modal (CGT) 10% dan kenaikan 5% dalam bil elektrik untuk M40 telah diperkenalkan.

 

Februari menyaksikan kenaikan purata 15% dalam tarif air. Bulan ini menyaksikan cukai jualan dan perkhidmatan (SST) dinaikkan daripada 6% kepada 8%.

 

Kebanyakan cukai ini memberi kesan kepada kumpulan berpendapatan rendah, yang kebanyakannya sudah menghadapi kesukaran untuk memenuhi keperluan hidup akibat kenaikan kos sara hidup.

 

Mereka ini adalah mereka yang terpaksa berbelanja tambahan apabila membeli barangan kos rendah seperti susu formula bayi daripada platform beli-belah dalam talian atau apabila membetulkan komputer anak mereka.

 

Dan siapakah mereka yang menikmati penangguhan daripada membayar cukai barang bernilai tinggi buat masa ini?

 

Walaupun belum ada pengumuman rasmi lagi, dijangka mereka termasuk mereka yang berbelanja secara berbelanja dengan barang kemas mewah, pakaian berjenama atau alat ganti mahal untuk kapal layar persendirian.

 

Di manakah keadilan dalam hal ini? Mengapa pelaksanaan cukai yang pantas membebankan golongan miskin tetapi melengahkan cukai yang hampir tidak dapat dirasakan oleh golongan kaya?

 

Dan bagaimana pula dengan hasil tambahan yang boleh dikumpul oleh kerajaan daripada cukai barangan bernilai tinggi? Sebelum ini dilaporkan bahawa kerajaan boleh mengutip sehingga RM700 juta setahun sahaja dengan cukai ini.

 

 

mof

 

 

Hasil cukai yang lebih rendah berikutan kelewatan ini bermakna kerajaan kurang berbelanja, terutamanya untuk meringankan kesusahan mereka dalam kategori B40 dan M40.

 

Dan ini walaupun kerajaan mempunyai lebih daripada satu tahun untuk merancang perkara ini sejak ia pertama kali diumumkan pada Februari 2023.

 

Berdasarkan ini, tidaklah mudah untuk mengatakan bahawa kerajaan meletakkan keutamaan yang lebih tinggi dalam mengenakan cukai kepada mereka yang berpendapatan rendah berbanding dengan mereka yang lebih berkemampuan? - DagangNews.com