Tawaran awam permulaan Steel Hawk terlebih langgan sebanyak 276.83 kali | DagangNews Skip to main content

Tawaran awam permulaan Steel Hawk terlebih langgan sebanyak 276.83 kali

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 27 Ogos - Tawaran awam permulaan (IPO) Steel Hawk Bhd terlebih langgan sebanyak 276.83 kali menjelang pemindahan penyenaraiannya daripada Pasaran LEAP ke Pasaran ACE Bursa Malaysia pada 5 September 2024.

 

IPO firma perkhidmatan sokongan minyak dan gas (O&G) itu melibatkan penerbitan 90 juta saham baharu, dengan 24.5 juta daripadanya diperuntukkan untuk orang awam Malaysia.

 

Bahagian itu, bernilai RM3.68 juta berdasarkan harga IPO 15 sen sesaham, menyaksikan sejumlah 34,838 permohonan untuk 6.81 bilion saham, dengan nilai RM1.02 bilion.

 

Bahagian Bumiputera menyaksikan kadar lebihan langganan sebanyak 245.25 kali, manakala bahagian awam mencatatkan kadar lebihan langganan yang lebih tinggi sebanyak 308.40 kali, menurut satu kenyataan pada penerimaan IPO.

 

"Selain itu, 12.25 juta saham yang dikhaskan untuk pengarah, pekerja dan penyumbang yang layak kepada Steel Hawk telah dilanggan sepenuhnya.

 

"Penempatan baki 53.25 juta saham baharu, serta tawaran penjualan 44.7 juta saham sedia ada kepada pelabur terpilih, turut diambil sepenuhnya," katanya.

 

Secara keseluruhan, IPO itu, yang menilai kumpulan itu pada RM73.5 juta, akan menyaksikan kira-kira RM13.5 juta dikumpul oleh syarikat itu dan RM6.71 juta lagi daripada tawaran jualan akan diberikan kepada pemegang saham sedia ada.

 

Lebih 51% daripada RM13.5 juta hasil daripada terbitan awam akan digunakan untuk pembinaan cadangan Fasiliti Teluk Kalung 2 di Terengganu, di mana ia baru-baru ini memperoleh kontrak perkhidmatan perancah daripada Kertih Port Sdn Bhd, anak syarikat milik penuh Petronas Chemicals Group Berhad.

 

Steel Hawk juga akan mengetepikan 15% daripada hasil sebagai modal kerja dan 7.4% untuk pembayaran balik pinjaman bank.

 

Pemegang saham Steel Hawk termasuk Timbalan Pengerusi dan Pengarah Eksekutif Steel Hawk, Datuk Sharman K Michael, serta Radiant Capital Sdn Bhd — dipegang oleh Ketua Pegawai Eksekutif Steel Hawk, Salimi Khairuddin dan Ketua Pegawai Operasi, Khairul Nazri Kamarudin.

 

UOB Kay Hian Securities merupakan penasihat utama, penaja, penaja jamin dan ejen penempatan untuk IPO itu.- DagangNews.com