Malaysia jangka permintaan India bagi minyak sawit kekal stabil walaupun cukai import dinaikkan - Johari Ghani | DagangNews Skip to main content

Malaysia jangka permintaan India bagi minyak sawit kekal stabil walaupun cukai import dinaikkan - Johari Ghani

KUALA LUMPUR 8 Okt - Malaysia menjangkakan permintaan minyak sawit dari India kekal stabil walaupun cukai import dinaikkan baru-baru ini oleh pembeli terbesar minyak sayuran, kata Menteri Perladangan dan Komoditi, Datuk Seri Johari Abdul Ghani.

 

“Kami tidak melihat sebarang isu. Permintaan minyak sawit kami kekal stabil. Malah, harga telah melonjak kepada lebih RM4,000 satu tan,” katanya dalam sidang media selepas merasmikan Forum Minyak Sawit Malaysia, anjuran Majlis Minyak Sawit Malaysia.

 

Penanda aras niaga hadapan bagi penghantaran Januari 2025 didagangkan pada RM4,226 satu tan pada masa penulisan di Bursa Malaysia Derivatives. 

 

Indeks Perladangan Bursa Malaysia meningkat 3.6% tahun ini, menjejaki kenaikan yang sama dalam harga komoditi itu dalam tempoh tersebut.

 

Mengenai subjek pengeluaran minyak sawit, Johari berkata Malaysia berada di landasan untuk melebihi 19 juta tan pengeluaran tahun ini, menandakan pengeluaran tertinggi sejak 2020.

 

Beliau berkata, antara Januari dan Ogos 2024, Malaysia mengeluarkan 12.6 juta tan minyak sawit, meningkat 10.2% daripada tempoh yang sama pada 2023, terutamanya disebabkan dasar kerajaan yang konsisten dan penyelesaian cabaran utama, seperti kekurangan buruh.

 

Terdahulu, Ketua Pengarah Lembaga Minyak Sawit Malaysia, Ahmad Parveez Ghulam Kadir dipetik sebagai berkata, keputusan India untuk menaikkan cukai import ke atas minyak sawit dan minyak makan lain sebanyak 20% merupakan langkah yang bertujuan menyokong petani benih minyak tempatan dan ia tidak akan memberi kesan yang ketara kepada daya saing minyak sawit Malaysia di pasaran India.

 

Struktur cukai India termasuk peningkatan dalam duti kastam asas ke atas minyak sawit mentah, minyak kacang soya dan minyak bunga matahari daripada 0% kepada 20%, manakala produk ditapis menyaksikan peningkatan daripada 12.5% ​​kepada 32.5%.

 

India kekal sebagai pasaran eksport terbesar minyak sawit Malaysia, dengan 2.84 juta tan dieksport pada 2023, menyumbang 18.8% daripada jumlah eksport, menurut data MPOB.

 

Ini diikuti oleh China pada 1.47 juta tan (9.7%), Kesatuan Eropah (EU) pada 1.07 juta tan (7.1%), dan Kenya pada 0.92 juta tan (6.1%). - DagangNews.com