Schneider Electric gesa syarikat tempatan nilai semula strategi pengurusan tenaga, percepatkan usaha nyahkarbon Malaysia  | DagangNews Skip to main content

Schneider Electric gesa syarikat tempatan nilai semula strategi pengurusan tenaga, percepatkan usaha nyahkarbon Malaysia 

(Dari Kiri): Naib Presiden APAC Energies & Chemicals, Schneider Electric, Christopher Chan; Presiden Schneider Electric di Malaysia, Eugene Quah; Timbalan Pengarah Kecekapan & Pemuliharaan Tenaga, Jabatan Operasi Industri Suruhanjaya Tenaga, Ir Ts Zulkiflee Umar; Ketua Peluang Borneo, PD&T (Penyampaian Projek & Teknologi), Petronas, Ir. Mohd Faudzi Mohd Yasir dan Timbalan Presiden Institusi Jurutera Malaysia (IEM), Ir. Yau Chau Fong.
Oleh SYAZA NORAZHARUDDIN

KUALA LUMPUR 8 Okt - Schneider Electric menggesa syarikat tempatan menilai semula strategi pengurusan tenaga mereka dan memberi lebih perhatian dalam bahagian peralihan tenaga dan kecekapan tenaga bagi mempercepatkan usaha penyahkarbonan di Malaysia.

 

Presiden Schneider Electric di Malaysia, Eugene Quah berkata, penggunaan tenaga menyumbang kepada hampir 80% daripada pelepasan karbon.

 

Beliau turut menjelaskan, keutamaan syarikat adalah untuk memanfaatkan sepenuhnya teknologi yang sedia ada bagi mengelakkan krisis iklim serta memastikan penggunaan dan penggunaan tenaga yang selamat, boleh dipercayai dan berkesan.

 

“Elektrifikasi adalah salah satu pendekatan terbaik bagi menangani pelepasan karbon dan gas rumah hijau.

 

“Pendekatan yang dipacu data ini merangkumi industri automasi, pendigitalan dan teknologi berkembar digital yang boleh memberi laluan yang jelas kepada matlamat pelepasan sifar bersih 2050 Malaysia.

 

“Apabila elektrifikasi disepadukan dengan teknologi digital, ia akan meningkatkan keupayaan untuk mengawal dan mengoptimumkan penggunaan tenaga, membuka tahap kecekapan dan ketepatan baharu dalam mengurus penggunaan tenaga,” katanya.

 

Untuk menyahkarbonkan industri kita, syarikat di Malaysia mesti mempercepatkan usaha kemampanan mereka dengan memanfaatkan teknologi yang sedia ada dan memupuk kerjasama merentas sektor.

 

Beliau menekankan bahawa penyahkarbonan bukan sekadar pilihan; adalah penting dalam memerangi perubahan iklim.

 

“Walaupun negara menghadapi cabaran cuaca yang tidak menentu yang  berterusan, Malaysia telah melihat perkembangan yang menjanjikan dalam landskap kawal selia.

 

"Pengenalan Akta Kecekapan dan Pemuliharaan Tenaga (EECA) mewajibkan amalan pengurusan tenaga dalam kalangan pengguna besar, menetapkan asas untuk peraturan bahagian permintaan yang lebih berkesan.

 

Bagi mempercepatkan  penyahkarbonan untuk perniagaan dan industri, Schneider Electric telah mempamerkan beberapa rumusan inovatif semasa Hari Inovasi Kuala Lumpur 2024. 

 

Antara rumusannya termasuk memperkasakan syarikat utiliti elektrik untuk melaksanakan pendigitalan grid tangkas dan meningkatkan kerjasama merentas rantaian nilai elektrik.

 

Selain itu, memperkenalkan sistem pengurusan bangunan moden (BMS) dan perkhidmatan pemantauan analitik yang memanfaatkan data daripada prestasi operasi bagi memacu penyahkarbonan dan kecekapan secara berkesan untuk bangunan usang. 

 

Sementara itu, menambah baik pengurusan tenaga dan rumusan automasi, yang membolehkan syarikat tenaga memanfaatkan maklumat dan kecerdasan buatan (AI) untuk memacu prestasi yang cekap dan mampan.- DagangNews.com