Forum Serantau YAPEIM jadi platform pakar bincang masa depan kewangan Islam, fintech dan impak ekonomi | DagangNews Skip to main content

Forum Serantau YAPEIM jadi platform pakar bincang masa depan kewangan Islam, fintech dan impak ekonomi

Antara speaker yang menyertai Forum Serantau YAPEIM 2024 di di Hotel Putrajaya Marriott, baru-baru ini.
Oleh Shamsiah Zulkafli

PUTRAJAYA 8 Okt - Forum Serantau YAPEIM 2024 (FSY2024) mencapai objektif pelaksanaannya menerusi penampilan lebih 60 panelis dan moderator dari Malaysia, Indonesia, Singapura, Brunei, Thailand, Kemboja dan United Kingdom dalam acara selama dua hari pada 1 dan 2 Oktober 2024 di Hotel Putrajaya Marriott.

 

Dirasmikan oleh Timbalan Perdana Menteri Datuk Sri Fadillah Yusof, forum itu menarik lebih 600 peserta dari pelbagai sektor. 

 

Dengan tema Memperkasakan Ekonomi MADANI melalui Sinergi Serantau, perbincangan merangkumi isu-isu utama seperti kemiskinan tegar dan ketidaksamaan, kewangan Islam, teknologi kewangan (fintech), ekonomi bernilai tinggi, ekonomi hijau dan kelestarian, ekonomi digital, keusahawanan, kemahiran dan pekerjaan belia, industri halal, pelancongan Islam, serta pengukuhan institusi dan agensi Islam. 

 

Acara tersebut juga memfokuskan kepada budaya, penilaian impak pelaburan sosial, peluang kolaboratif dengan YAPEIM dan teknik pembiayaan lestari untuk NGO.

 

FSY2024 bertujuan mengumpulkan pengamal dan pemimpin dalam pembangunan ekonomi Islam bagi mengenal pasti cabaran semasa, membangunkan strategi untuk memajukan ekonomi Muslim dan memperkukuh hubungan ekonomi dalam kalangan komuniti di kawasan nusantara.

 

Sesi bertajuk “Meningkatkan Siling dan Lantai: Kewangan Islam, Fintech dan Impak terhadap Ekonomi” oleh Ketua Ahli Ekonomi Juwai IQI, Shan Saeed, memberikan analisis makroekonomi mengenai kedudukan Malaysia yang menguntungkan di pasaran global, sambil menekankan pentingnya pendekatan kolaboratif untuk inklusi kewangan. 

 

Beliau menekankan peluang untuk pelaburan asing dan inovasi sebagai langkah penting ke arah pemerkasaan ekonomi MADANI melalui sinergi serantau.


 
Shan meramalkan kadar pertukaran matawang ringgit berpotensi mencapai RM3.50 kepada AS$1, menunjukkan bagaimana perkongsian ekonomi strategik dapat memperkukuh pertumbuhan Malaysia dan meningkatkan inklusi kewangan di seluruh rantau.

 

Perbincangan mengenai inklusi kewangan dipimpin oleh Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) AmBank Islamic, Eqhwan Mokhzanee, pula membentangkan bukti kukuh mengenai kemajuan luar biasa Malaysia dalam meningkatkan akses kewangan untuk semua. 

 

Beliau menyatakan peranan penting peta hala tuju inklusi kewangan Bank Negara Malaysia (BNM) sebagai kerangka strategik yang memandu negara menuju landskap kewangan yang lebih inklusif. 

 

Eqhwan turut menyoroti inisiatif transformasi seperti program iTekad, yang direka khusus untuk mengukuhkan perusahaan mikro dengan menyediakan penyelesaian dan sumber kewangan yang disesuaikan. 

 

“Dengan melengkapkan perniagaan ini dengan alat dan sokongan yang diperlukan, kita bukan sahaja memupuk keusahawanan, tetapi juga mendorong ketahanan ekonomi dan pembangunan komuniti,” katanya dalam satu kenyataan.

 

Pengasas Bersama dan Pengarah Urusan Kumpulan Ethis Group, Umar Munshi,  menekankan pentingnya kolaborasi antara bank, fintech dan pemegang kepentingan lain untuk membentuk ekosistem kewangan yang inklusif. 

 

“Dengan bekerjasama, kita dapat memanfaatkan kekuatan masing-masing dan mencipta penyelesaian komprehensif yang memenuhi keperluan khusus komuniti,” katanya.

 

Panel juga membincangkan peranan penting mitigasi risiko dan literasi kewangan dalam memperkasakan individu dan perniagaan. 

 

Sesi yang dipengerusikan oleh Pengerusi Waafi Bank dan Pengasas MindSpring, Dr. Mohamed Ashraf bin Mohamed Iqbal, ditutup dengan nada optimis mengenai masa depan ekonomi Malaysia. 

 

Para panelis secara kolektif mengakui potensi besar kewangan Islam dan fintech sebagai pemacu pertumbuhan yang mampan, menekankan bahawa sektor-sektor ini bukan sahaja berpotensi meningkatkan inklusi kewangan tetapi juga mengangkat kedudukan Malaysia sebagai pemimpin dalam landskap ekonomi global. 

 

“Dalam konteks komitmen Malaysia terhadap inklusiviti, kita mempunyai peluang unik untuk memanfaatkan penyelesaian kewangan inovatif ini bagi memperkasakan komuniti,” katanya. - DagangNews.com