Pengerusi Bernama, profesor MUST sertai Lembaga Wilayah CMI Malaysia | DagangNews Skip to main content

Pengerusi Bernama, profesor MUST sertai Lembaga Wilayah CMI Malaysia

Datuk Seri Wong Chun Wai
Oleh SHAMSIAH ZULKAFLI

KUALA LUMPUR 17 Okt - Institut Pengurusan Berkanun (CMI) UK  mengumumkan pelantikan dua tokoh terkemuka ke Lembaga Wilayah CMI Malaysia, menandakan komitmennya terhadap pengurusan dan kepimpinan profesional di negara ini.

 

Pengerusi Bernama, Datuk Seri Wong Chun Wai dan Profesor Madya Dr. Jerry T.W. Chow dari Universiti Sains dan Teknologi Malaysia (MUST) dinamakan sebagai anggota terbaharu lembaga berprestij tersebut. 

 

Chun Wai, seorang personaliti media terkenal dengan pengalaman lebih empat dekad, membawa pelbagai pengetahuan daripada peranannya sebagai Pengerusi Bernama dan penasihat kepada Kumpulan Media Star. 

 

Pelantikannya sebagai Rakan CMI iaitu tahap tertinggi keahlian institut, menekankan sumbangannya yang luar biasa kepada pengurusan dan kepimpinan sepanjang kerjayanya. 

 

"Dalam era transformasi digital yang pesat, pengurusan dan kepimpinan yang berkesan adalah lebih penting dari sebelumnya. 

 

cmi
Profesor Madya Dr. Jerry T.W. Chow

 

"Saya berbesar hati menyertai Lembaga Wilayah CMI Malaysia dan berharap dapat menghubungkan pandangan media dengan amalan pengurusan bagi memupuk kepimpinan inovatif di rantau kita," katanya dalam satu kenyataan. 

 

Melengkapi kepakaran beliau ialah Dr. Jerry, seorang pendidik dan pemimpin terkemuka dengan pengalaman lebih 20 tahun dalam organisasi bebas dan pendidikan tinggi. 

 

Penyelidikannya memberi tumpuan kepada kompetensi kepimpinan dan tingkah laku organisasi, yang merupakan inti dari misi amal CMI untuk meningkatkan bilangan pengurus profesional di seluruh ekonomi.

 

"Ketika kita menangani kerumitan lanskap perniagaan pasca-pandemik, terdapat keperluan yang semakin meningkat untuk pemimpin yang adaptif dan tahan lasak. 

 

"Saya berharap dapat menyumbang kepada usaha CMI Malaysia dalam membangunkan generasi pengurus dan pemimpin seterusnya yang mampu berkembang dalam persekitaran dinamik," ujarnya. 

 

Pelantikan strategik tersebut mencerminkan komitmen berterusan CMI terhadap kecemerlangan dan inovasi dalam lanskap pengurusan Malaysia yang dinamik. 

 

Latar belakang yang pelbagai bagi kedua-dua individu itu dijangka membawa perspektif baharu kepada inisiatif CMI di rantau ini, terutama dalam menangani cabaran yang ditimbulkan oleh persekitaran perniagaan yang berubah dengan cepat dan kesan pasca Covid-19. 

 

Pengerusi Lembaga Wilayah CMI Malaysia, Profesor Datuk Seri Dr. Mohamed Mustafa Ishak menyatakan, penyertaan dua tokoh itu adalah satu pencapaian penting. 

 

"Kepakaran mereka dalam media, akademik dan kepimpinan akan menjadi kunci dalam meningkatkan standard pengurusan di seluruh Malaysia. 

 

"Kami yakin pandangan mereka akan mendorong inovasi dalam program kami dan memperluaskan capaian CMI ke sektor-sektor baharu," katanya. 

 

Ketua Pegawai Eksekutif CMI, Ann Francke pula menyifatkan, pelantikan terbabit mencerminkan komitmen jangka panjang CMI untuk memupuk bakat pengurusan bertaraf dunia di seluruh ekonomi Malaysia.- DagangNews.com