Selangor catat paling banyak pemegang sijil halal di Malaysia, 33% daripada keseluruhan pemilik | DagangNews Skip to main content

Selangor catat paling banyak pemegang sijil halal di Malaysia, 33% daripada keseluruhan pemilik

Oleh Shamsiah Zulkafli

KUALA LUMPUR 17 Okt - Selangor mencatat paling banyak pemegang sijil halal di Malaysia dengan 3,104 daripada 9,436 pemegang sijil halal aktif, atau 33% daripada keseluruhan pemilik. 

 

Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Amirudin Shari berkata, perniagaan yang memiliki logo halal Malaysia di Selangor boleh memanfaatkan dan meningkatkan kedudukan mereka menjadi kelebihan kompetitif di pasaran tempatan dan antarabangsa.

 

Beliau menyatakan, walaupun pengguna menerima dengan baik produk pemegang sijil halal, pelanggan lebih yakin apabila mengetahui pembelian mereka mematuhi piawaian kualiti dan keselamatan yang tertinggi.

 

"Dengan permintaan yang semakin meningkat untuk produk dan perkhidmatan halal, kita mesti mempercepat usaha untuk membawa lebih banyak perniagaan ke dalam sektor ini. 

 

"Meningkatkan jumlah perniagaan bersijil halal akan memastikan kita kekal kompetitif di pasaran global sambil mewujudkan pekerjaan dan menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi negeri," katanya kepada para delegasi di Konvensyen Halal Antarabangsa Selangor, semalam.

 

Amirudin menambah, pertumbuhan industri halal di Selangor adalah mengagumkan dan pematuhan kepada syarat pensijilan halal membolehkan perniagaan memanfaatkan peluang pasaran dengan lebih berkesan, terutamanya kerana sektor halal Malaysia mensasarkan untuk menjana nilai eksport sebanyak RM75.2 bilion menjelang 2030.

 

"Ketika ini, sektor halal menyumbang 7.5% kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) negara, dan kami menyasarkan peningkatan kepada 10.8% menjelang 2030, menekankan komitmen kami untuk memperluas impak ekonomi industri halal. 

 

"Tahun lalu, Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA) melaporkan bahawa eksport produk halal Malaysia melebihi RM54 bilion dan dijangka berkembang lebih lanjut tahun ini," katanya.

 

Dalam usaha mengembangkan industri halal, Amirudin berkata, industri mesti memanfaatkan kelebihan Selangor, yang memiliki organisasi penyelidikan dan universiti yang dapat memberikan input strategik dan perbincangan.

 

"Kami juga mempunyai kumpulan pengeluar yang signifikan di kawasan industri di seluruh Selangor, serta kumpulan pekerja mahir yang besar, bersama dengan kebanyakan universiti di Malaysia, yang bersedia untuk meraih manfaat daripada inovasi berterusan dan penyesuaian teknologi.

 

"Akhirnya, kita perlu menyelaraskan matlamat kita untuk memanfaatkan potensi perusahaan kecil dan sederhana, yang merupakan tulang belakang ekonomi Selangor dan industri halal di Malaysia," katanya.

 

Beliau menyeru sektor halal untuk membincangkan secara terbuka program dan kemungkinan kerjasama dengan Halal International Selangor (HIS Toyyiba), sambil menyatakan bahawa fokus strategik negeri terhadap industri halal disokong oleh infrastruktur yang kukuh.

 

Ini termasuk dua taman industri Halmas yang ditetapkan untuk menyokong pertumbuhan sektor halal di Malaysia, iaitu Selangor Halal Hub di Pulau Indah dan PKFZ National Halal Park di Port Klang.

 

"Selain sektor makanan dan minuman, farmaseutikal halal dijangka berkembang dari kira-kira RM16 bilion tahun lalu kepada RM20 bilion pada 2025.

 

"Selain aspek fizikal, kita juga perlu memberi perhatian kepada peningkatan kesedaran dalam kalangan umat Islam dan bukan Islam, kerana ini akan lebih meningkatkan minat terhadap ekonomi halal. Potensi baru terdapat dalam bidang niche seperti bahan halal, organik halal, dan bahkan kosmetik halal," kata Amirudin. - DagangNews.com