RHB Investment ramal Johor jadi hab pusat data serantau, tolak kebimbangan lebihan bekalan | DagangNews Skip to main content

RHB Investment ramal Johor jadi hab pusat data serantau, tolak kebimbangan lebihan bekalan

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 2 Okt - Malaysia dijangka bersedia menjadi hab pusat data (DC) terbesar di rantau ini dengan Johor sebagai destinasi utama dengan kapasiti sekurang-kurangnya 1.4 Gigawatt (GW) dalam tempoh tiga tahun akan datang sambil mengenepikan kebimbangan mengenai potensi lebihan bekalan.

 

RHB Investment berkata, inventori DC Malaysia mungkin 10 kali ganda daripada yang dibina industri sejak 20 tahun lalu, meletakkannya di hadapan Singapura, yang dikekang oleh kekurangan tanah dan peraturan alam sekitar.

 

Firma penyelidikan itu berkata, Malaysia dijangka menyumbang lebih 50% daripada jumlah muatan teknologi maklumat (IT) dalam lima pasaran Asia Tenggara teratas, dengan DC Johor terdiri daripada majoriti lebih 2.3GW.

 

Memetik DC Byte, laporan itu berkata, jumlah beban IT untuk Malaysia adalah kira-kira 4GW (3Q2024), yang terdiri daripada bekalan langsung 344MW (Megawatt); 241MW bekalan dalam pembinaan; Pembekalan komited 767MW dan 2,829MW pada peringkat awal pembangunan.

 

“Data menunjukkan, lebih daripada 1GW bekalan dijangka disiarkan dalam tempoh dua tahun akan datang, manakala hampir 3GW berada dalam peringkat pembangunan (diumumkan tetapi menunggu pelbagai kelulusan termasuk tanah serta kuasa) dan akan ditugaskan secara progresif dalam tempoh tiga hingga lima tahun akan datang," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

RHB Investment berkata, landskap DC domestik telah mendapat suntikan besar, dengan pembekal perkhidmatan awan besar komited menubuhkan kawasan awan mereka.

 

“Kami melihat cadangan komersial DC yang kukuh menghasilkan lebih banyak M&A (penggabungan & pengambilalihan), dan/atau perkongsian strategik merentas pelbagai pihak berkepentingan, mendorong pengembangan dalam gandaan transaksi. 

 

"Pemilik tanah pertanian kini terbuka kepada peluang kepelbagaian memandangkan penurunan hasil daripada tanaman tradisional," katanya.

 

Firma penyelidikan itu berkata, lebihan bekalan tidak seharusnya menjadi kebimbangan, memandangkan penggunaan kecerdasan buatan (AI) memacu permintaan untuk infrastruktur DC dan meningkatkan pelaburan dalam unit pemprosesan grafik (GPU) untuk mengurus beban kerja AI yang kompleks.

 

Selain itu, pematuhan data dan keperluan kediaman, pengembangan modular oleh pemilik DC, dan pengubahsuaian kemudahan lama akan mengurangkan lagi risiko lebihan bekalan.

 

“Kami melihat pelaburan DC sebagai pemangkin untuk meningkatkan ekonomi Malaysia dan meningkatkan tangga teknologi. 

 

"Pembangunan Zon Ekonomi Khas Johor-Singapura (JS-SEZ) tepat pada masanya dan merupakan rangsangan yang kuat, menyediakan tempat yang selamat untuk DC berkembang maju,” tambahnya.

 

Sementara itu, RHB Investment berkata tekanan pada grid kuasa dan air  sudah "didokumentasikan dengan baik". - DagangNews.com