Theta Edge, Konsortium Nylex bekerjasama laksanakan penyepaduan sistem LRT, ART di Johor Bahru | DagangNews Skip to main content

Theta Edge, Konsortium Nylex bekerjasama laksanakan penyepaduan sistem LRT, ART di Johor Bahru

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 7 Okt - Theta Edge Berhad, syarikat ICT yang tersenarai di Pasaran Utama Bursa Malaysia, sedang mengembangkan perniagaannya ke dalam mobiliti bandar.

 

Dengan lebih 30 tahun pengalaman, Theta memanfaatkan kepakarannya dalam kejuruteraan mekanikal awam, telekomunikasi dan teknologi bagi memperkenalkan Mobiliti sebagai Perkhidmatan (MaaS), yang bertujuan meningkatkan mobiliti serta kemampanan bandar.

 

Menerusi kerjasama Konsortium Nylex, kumpulan itu menawarkan rumusan bersepadu yang cekap kos dengan menggabungkan sistem Transit Aliran Ringan (LRT) dan Transit Aliran Autonomi (ART) di Johor Bahru. 

 

 

Rumusan pengangkutan awam hibrid yang inovatif itu direka untuk menyediakan pilihan mobiliti yang cekap, berskala dan fleksibel untuk populasi bandar yang semakin meningkat.

 

Antara rakan kongsi yang terlibat dalam konsortium itu termasuk China Harbour Engineering Company Limited, China Energy Engineering Corporation Limited dan BTS Group Holdings PCL.

 

Ketua Pegawai Eksekutif Theta Edge, Datuk Nuraslina Zainal Abidin berkata, pihaknya teruja untuk bekerjasama dengan pakar terkemuka yang menyediakan teknologi dan pengalaman termaju.

 

“Bersama-sama, kami menyasarkan untuk menyampaikan rumusan MaaS yang benar-benar inovatif dan mampan yang akan mengubah mobiliti bandar.

 

"Projek ini merupakan bahagian penting dalam visi kami untuk masa depan yang maju dan berteknologi tinggi," katanya.

 

Penyepaduan sistem LRT dan ART akan melengkapkan RTS yang akan datang, yang ditetapkan untuk beroperasi sepenuhnya menjelang Januari 2027.

 

Rumusan pengangkutan hibrid itu dijangka memenuhi keperluan penumpang tempatan dan Singapura, menangani permintaan masa depan dan menambah baik pengalaman penumpang secara keseluruhan.

 

Sistem LRT-ART hibrid menawarkan beberapa kelebihan penting:

  • Kecekapan: ART akan meningkatkan LRT dan RTS dengan mengurangkan kesesakan dan masa menunggu.

 

  • Kebolehcapaian: Direka untuk memenuhi keperluan kedua-dua kawasan berkepadatan tinggi dan rendah, memperluaskan pilihan pengangkutan untuk rangkaian pengangkutan yang lebih luas.

 

  • Keberkesanan kos: Mengurangkan kos pembinaan dan operasi sambil menawarkan strategi pengangkutan jangka panjang yang mampan. 

 

  • Berskala: Direka untuk berkembang dengan populasi bandar dan pembangunan bandar.

 

Penglibatan Theta Edge dalam projek itu sejajar dengan pelan penciptaan nilai strategik lima tahunnya, yang menekankan inovasi berterusan, perkongsian kukuh dan kemampanan.

 

Projek LRT-ART Johor Bahru juga menyokong Rancangan Malaysia Ke-12 dan komitmennya untuk mencapai pelepasan gas rumah hijau bersih-sifar menjelang 2050.

 

Dengan memanfaatkan kepakaran kolektif dalam kedua-dua konsortium, kerjasama ini bertujuan untuk menyampaikan sistem pengangkutan termaju yang akan meningkatkan mobiliti bandar dengan ketara, menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi dan meningkatkan kualiti hidup masyarakat. - DagangNews.com