Tesla panggil semula lebih 2 juta kenderaan ekoran isu keselamatan 'autopilot' di AS | DagangNews Skip to main content

Tesla panggil semula lebih 2 juta kenderaan ekoran isu keselamatan 'autopilot' di AS

KUALA LUMPUR 15 Dis - Tesla memanggil semula lebih dua juta kenderaan di Amerika Syarikat (AS) untuk memasang perlindungan baharu dalam sistem kawalan pandu auto (autopilot), selepas pengawal selia keselamatan persekutuan memetik kebimbangan keselamatan.

 

Penarikan balik Tesla terbesar pernah dilihat meliputi hampir semua kenderaan di jalan raya AS untuk memastikan pemandu memberi perhatian dengan lebih baik apabila menggunakan sistem itu.

 

Menurut notis penarikan balik Tesla, kawalan sistem perisian autopilot "mungkin tidak mencukupi untuk mencegah penyalahgunaan pemandu" dan boleh meningkatkan risiko kemalangan.

 

Pentadbiran Keselamatan Trafik Lebuhraya Kebangsaan (NHTSA) telah mengambil masa lebih dua tahun menyiasat sama ada kenderaan yang dihasilkan pembuat kereta elektrik yang diketuai bilionair Elon Musk memastikan pemandu memberi perhatian secukupnya.

 

Pemangku pentadbir NHTSA, Ann Carlson memuji Tesla kerana bersetuju dengan penarikan balik. 

 

"Salah satu perkara yang kami tentukan ialah pemandu tidak sentiasa memberi perhatian kepada pemanduan apabila sistem itu dihidupkan," katanya pada pendengaran Dewan AS.

 

Carlson berkata, agensi itu membuka siasatan keselamatan pada Ogos 2021 apabila beliau terus mendengar tentang kemalangan maut yang melibatkan penggunaan Autopilot. 

 

"Respons segera saya ialah, kita perlu melakukan sesuatu mengenai perkara ini," katanya.

 

Dalam laporan berasingan, Transport Canada berkata, Tesla akan memanggil semula 193,000 kenderaan untuk menangani isu autopilot. Tidak jelas sama ada China akan menuntut penarikan balik.


 

tesla

 


Saham Tesla mendatar pada petang Rabu.

 

Autopilot Tesla bertujuan untuk membolehkan kereta memandu, memecut dan brek secara automatik dalam lorong mereka, manakala autopilot yang dipertingkatkan boleh membantu menukar lorong di lebuh raya tetapi tidak menjadikan kenderaan autonomi.

 

Satu komponen autopilot ialah Autosteer, yang mengekalkan kelajuan yang ditetapkan atau jarak mengikut dan berfungsi untuk mengekalkan kenderaan di lorong pemanduannya.

 

Tesla berkata, ia tidak bersetuju dengan analisis NHTSA tetapi akan menggunakan kemas kini perisian melalui udara yang akan menggabungkan kawalan tambahan dan maklum balas sedia ada pada kenderaan terjejas untuk terus menggalakkan pemandu mematuhi tanggungjawab pemanduan apabila Autosteer terhubung.

 

Senator AS Ed Markey dan Richard Blumenthal berkata, penarikan semula itu sangat diperlukan untuk menjadikan kereta Tesla lebih selamat, tetapi ia sudah terlewat. 

 

"Kami menggesa NHTSA untuk meneruskan penyiasatannya untuk merangsang penarikan semula yang diperlukan, dan Tesla menghentikan pengeliruan pemandu dan meletakkan orang ramai dalam bahaya besar," katanya.

 

NHTSA berkata, siasatannya terhadap autopilot akan kekal terbuka kerana ia memantau langkah pembaikan oleh Tesla.

 

Tesla tidak memberi maklum balas mengenai sejauh mana penarikan balik di seluruh dunia atau memberikan butiran perlindungan baharu yang lebih tepat.


 

tesla

 


NHTSA membuka siasatan autopilot Ogos 2021 selepas mengenal pasti lebih daripada sedozen kemalangan di mana kenderaan Tesla melanggar kenderaan kecemasan yang tidak bergerak. Siasatan telah dinaik taraf pada Jun 2022.

 

NHTSA berkata, ia mendapati autopilot "boleh menyediakan penglibatan pemandu dan kawalan penggunaan yang tidak mencukupi yang boleh membawa kepada penyalahgunaan yang boleh dijangka.

 

"NHTSA menyemak 956 kerosakan yang mana autopilot pada mulanya didakwa telah digunakan dan memfokuskan pada 322 kerosakan autopilot yang terlibat," katanya.

 

Profesor Undang-Undang Universiti South Carolina, Bryant Walker Smith berkata, pembetulan perisian sahaja akan agak terhad. Penarikan semula itu meletakkan begitu banyak tanggungjawab kepada pemandu manusia dan bukannya sistem yang memudahkan penyalahgunaan sedemikian.

 

Donald Slavik, seorang peguam yang mewakili berbilang orang yang menyaman Tesla yang mendakwa kecacatan autopilot berkata, beberapa bidang kuasa termasuk California boleh membenarkan plaintif memperkenalkan penarikan semula NHTSA sebagai bukti, serta pembetulan pasca kemalangan lain yang dibuat oleh Tesla.

 

Pada masa yang sama, plaintif masih perlu membuktikan kerosakan yang terlibat dalam penarikan balik menyebabkan kemalangan khusus mereka.

 

"Ini adalah satu langkah tetapi ia bukan penentuan dalam apa jua keadaan," kata Slavik.

 

Secara berasingan, sejak 2016, NHTSA telah membuka lebih daripada tiga dozen penyiasatan nahas khas Tesla dalam kes yang mana sistem pemandu seperti autopilot disyaki digunakan, dengan 23 kematian akibat kemalangan dilaporkan setakat ini.

 

NHTSA berkata mungkin terdapat peningkatan risiko kemalangan apabila autopilot digunakan tetapi pemandu tidak mengekalkan tanggungjawab dan tidak bersedia untuk campur tangan.

 

Tesla akan melancarkan kemas kini kepada 2.03 juta kenderaan Model S, X, 3 dan Y di ASsejak 2012, kata agensi itu.

 

Kemas kini berdasarkan perkakasan kenderaan akan termasuk peningkatan ketara dalam amaran visual, memudahkan penglibatan dan pemecatan Autosteer dan pemeriksaan tambahan apabila menggunakan Autosteer.

 

Tesla mendedahkan pada Oktober, Jabatan Kehakiman AS mengeluarkan sepina berkaitan Pemanduan Sendiri Penuh (FSD) dan Autopilotnya. Reuters melaporkan pada Oktober 2022 bahawa Tesla berada di bawah siasatan jenayah.

 

Tesla pada Februari memanggil semula 362,000 kenderaan AS untuk mengemas kini perisian FSD Beta selepas NHTSA berkata kenderaan itu tidak mematuhi undang-undang keselamatan lalu lintas dengan secukupnya dan boleh menyebabkan kemalangan. NHTSA menutup siasatan awal terhadap autopilot pada 2017 tanpa mengambil tindakan, lapor Reuters.

 

Lembaga Keselamatan Pengangkutan Kebangsaan telah mengkritik Tesla kerana kekurangan perlindungan sistem untuk autopilot, dan NHTSA kerana kegagalan memastikan keselamatan Autopilot. - DagangNews.com