Tetra Pak, SHA Hup Aik labur RM4.65 juta naik taraf kemudahan kitar semula PolyAluminium | DagangNews Skip to main content

Tetra Pak, SHA Hup Aik labur RM4.65 juta naik taraf kemudahan kitar semula PolyAluminium

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 13 Sept - Tetra Pak dan S.H.A. Hup Aik Sdn Bhd (SHA) menjalin kerjasama untuk memodenkan infrastruktur kemudahan kitar semula bahan PolyAluminium (PolyAl) dengan nilai pelaburan bersama sebanyak RM4.65 juta.

 

Kerjasama tersebut adalah selaras dengan usahanya untuk mengurangkan sisa, meningkatkan pengumpulan pembungkusan dan infrastruktur kitar semula serta membolehkan ekosistem rantaian nilai karbon rendah untuk Malaysia.

 

Ia sekali gus menyaksikan peningkatan kapasiti kitar semulanya sebanyak lebih 80% daripada 1.4 tan sehari (TPD) kepada 8 TPD. Teknologinya yang dinaik taraf juga akan meningkatkan kualiti produk PolyAl dengan ketara, justeru meningkatkan permintaannya.

 

Infrastruktur yang dipertingkatkan menyediakan penyelesaian untuk mengurangkan kesan karbon bukan sahaja untuk operasi Tetra Pak, tetapi juga pelanggannya dan pihak berkepentingan lain dalam rantaian nilai, mempercepatkan cita-cita bersih-sifar bersama.

 

Pengarah Urusan Tetra Pak Malaysia, Singapura, Filipina dan Indonesia, Michael Wu berkata, ia merupakan demonstrasi usaha bertahun-tahun yang telah mereka lakukan untuk memastikan kebolehkitar semula semua komponen karton menjelang 2030, sebagai sebahagian daripada ikrar kepada Strategi Plastik EU dan menyokong Pelan Hala Tuju Kelestarian Plastik Malaysia 2021-2030. 

 

"Di luar inovasi produk, kami bekerja bersama pelanggan dan rakan kongsi kami, untuk membina rantaian nilai karbon rendah yang berkesan terhadap isu iklim.

 

"Kerjasama itu mewakili satu langkah ke hadapan yang penting bagi kedua-dua syarikat dalam menyokong perjalanan Malaysia ke arah kemampanan dengan meningkatkan kebolehkitar semula pembungkusan karton Tetra Pak sehingga ke komponen PolyAl. 

 

 

tetrapak
Pengarah Kelestarian Tetra Pak Malaysia, Singapura, Indonesia dan Filipina, Terrynz Tan memberi taklimat kepada pengamal media mengenai proses kitar semula untuk karton minuman.

 

 

"Bagi Tetra Pak, pelaburan ini adalah tindakan proaktif untuk mengekalkan pekeliling karton, memastikan ia dikumpul, diisih, dikitar semula dan terus memberikan nilai. PolyAl yang dikitar semula biasanya menjadi kepingan bumbung dan papan panel yang boleh digunakan untuk pembinaan, bangunan, perabot dan aplikasi produk isi rumah," katanya.

 

Pengurus Besar S.H.A Hup Aik Sdn Bhd, Lee Kuang Chen menambah, pelaburan bersama Tetra Pak untuk menaik taraf kemudahan kitar semula semasa akan membantu mengurangkan sisa dan meningkatkan nilai bahan kitar semula. 

 

 

tetrapak

 

 

"PolyAl kitar semula yang lebih berkualiti membolehkan kita, sebuah syarikat perkhidmatan kelestarian yang telah berkecimpung dalam perniagaan kitar semula selama lebih 30 tahun untuk meningkatkan nilai dan permintaan bahan di peringkat tempatan dan antarabangsa, membolehkan kami membantu membina Malaysia yang lebih hijau," katanya.

 

 

tetrapak
(Dari kiri), Terrynz Tan, Pengarah Urusan S.H.A Hup Aik Sdn Bhd, Lee Teng Kee, Lee Kuang Chen dan Penasihat Kumpulan S.H.A Hup Aik Sdn Bhd, Jerry Toh.

 

Pada masa ini di peringkat awal operasinya, kilang kitar semula yang dimodenkan akan dilancarkan secara rasmi pada suku pertama 2023 dengan peningkatan kecekapan yang akan meningkatkan lagi keupayaan kitar semula Malaysia. 

 

Ia adalah selaras dengan matlamat negara untuk mencapai kadar kitar semula sebanyak 40% menjelang 2025 dan purata 76% kadar terkumpul untuk kitar semula (CFR) menjelang 2030. - DagangNews.com