Theta Edge jalin kerjasama dengan firma teknologi Estonia bagi rumusan identiti digital dan keselamatan siber | DagangNews Skip to main content

Theta Edge jalin kerjasama dengan firma teknologi Estonia bagi rumusan identiti digital dan keselamatan siber

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 18 Sept - Theta Edge Bhd mengumumkan kerjasama eksklusif dengan firma teknologi Estonia terkenal, Cybernetica AS bagi memasarkan dan mempromosikan rumusan dalam identiti digital di Malaysia.

 

Kerjasama itu juga meliputi keselamatan siber, peningkatan privasi dan kesalingoperasian dalam Malaysia dan negara ASEAN lain berdasarkan projek, yang mana kedua-dua pihak akan menubuhkan Pusat Kecemerlangan Bersama.

 

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Theta Edge, Datuk Nuraslina Zainal Abidin berkata, kerjasama strategik dengan Cybernetica ini menandakan usaha berterusan mereka untuk membawa teknologi dan rumusan peringkat teratas ke Malaysia dan rantau ASEAN yang lebih luas. 

 

Beliau berkata, dalam era digital ketika ini, penjaminan identiti, privasi dan penyepaduan sistem adalah keutamaan. 

 

"Memadankan pemahaman mendalam Theta tentang pasaran tempatan dengan kepintaran teknologi Cybernetica memastikan kami bersedia untuk menetapkan penanda aras industri baharu," katanya dalam kenyataan media di sini hari ini.

 

Ketua Pegawai Eksekutif Cybernetica, Oliver Väärtnõu pula berkata, pihaknya teruja untuk mengembangkan jejak di Malaysia, kali ini memfokuskan pada topik Identiti digital dan keselamatan siber. 

 

"Perkongsian kami dengan Theta, pemain utama dalam ekosistem IT Malaysia, menyediakan platform yang sangat baik untuk memberi perkhidmatan kepada pasaran Malaysia dan seterusnya berkembang ke seluruh rantau ASEAN. 

 

"Sebagai sebahagian daripada latihan pengetahuan untuk membangunkan kapasiti dan keupayaan tempatan, kami komited, buat pertama kalinya, membantu menubuhkan pusat kecemerlangan bersama," katanya.

 

Cybernetica akan memainkan peranan penting sebagai rakan kongsi teknologi, bekerjasama dengan Theta untuk bersama-sama membentuk senibina rumusan, komponen teknikal dan strategi penyepaduan keseluruhan. 

 

Perkongsian ini ditetapkan untuk memanfaatkan kepakaran Cybernetica yang diiktiraf di peringkat global dalam penyelesaian digital termaju dan menggabungkannya dengan pemahaman kukuh Theta tentang dinamik pasaran tempatan.

 

Inovasi teknologi Cybernetica dan pandangan di lapangan Theta bersedia untuk memacu anjakan paradigma dalam landskap digital Malaysia. 

 

Dengan memanfaatkan teknologi dan metodologi termaju, kerjasama ini bertujuan untuk merevolusikan cara perniagaan serantau dan perkhidmatan awam berinteraksi dengan, melindungi dan memanfaatkan data digital. - DagangNews.com